روانشناسی

ساخت وبلاگ

مشاوره کودک چیست؟ آیا والدین متد صحیح و روش های تربیت فرزند را می شناسند ؟  پدر و مادر ها زمانی که در تربیت فرزندشان با مشکل روبرو می شوند کنترل احساسات خود را از دست داده و در بیشتر مواقع روش اصلی تربیت کودکان را چیزی جز تبیه کردن کودک نمی بینند. ولی واژه تربیت کودک در واقع به معنای تعلیم و پرورش دادن کودک با استفاده از بسیاری از اصول ها می باشد. زمانی که والدین، کودکان خود را تربیت می کنند در واقع در حال آموزش آنان هستند و قالب های رفتاری و اصول فکری کودکان را شکل می دهند. به همین دلیل والدین می توانند با کنترل احساسات خود شرایط را بهتر مدیریت کنند و کودک را به طوری آموزش دهند تا در رویارویی با مشکلات آینده خود بهتر عمل نماید. از آنجایی که کودکان بخصوص در سنین پایینتر بسیار از والدین خود تاثیر پذیرند بهتر است که اصول صحیح در مورد تعلیم و تربیت فرزند خود را بیاموزیم در این مقاله به طور کامل در مورد نحوه تربیت کودک و روشهای تربیت فرزند برای شما توضیح خواهیم داد.

 

برای دریافت مشاوره تلفنی تربیت کودک می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

 

نکات مهم در مورد تربیت کودک و روشهای تربیت فرزند

قبل از صحبت در مورد اصول صحیح و متدها تربیت فرزند باید در مورد کنترل احساسات والدین در زمان مشاوره تربیت فرزند تلفنی صحبت کنیم. تجربه نشان داده والدینی که در شرایط خشم و ناراحتیشان می توانند احساساتشان را کنترل کنند. نه تنها می توانند در تربیت فرزند بهتر عمل کنند بلکه بر خود نیز مسلط تر شده و زندگی شادتری خواهند داشت. شاید به نظر شما این کار بسیار سخت باشد ؟ بله به نظر ما نیز کنترل خشم در زمان عصبانیت سخترین کاری است که هر کدام از ما می توانیم انجام دهیم اما به شرطی که اصول آن را بدانیم، انجام این کار غیر ممکن نیست.  از آنجایی که توضیح اصول کنترل احساسات در والدین بسیار طولانیست، آن را در مقاله دیگری به صورت کامل توضیح داده ایم. توصیه می کنیم مقاله روش های کنترل خونسردی ما را مطالعه نمایید.

در مورد خشم و عصبانیت چطور ؟ خشم یک واکنش دفاعی به ترس، درد و غم می باشد. شما به راحتی می توانید واکنش خود را نسبت به ترس، درد و غم به جای خشم به عشق تبدیل کنید. کافی است اجازه ندهیم که احساساتتان تحت تاثیر خشم تان قرار گیرد. احساساتان را درک کنید آنها را بشناسید تا بتوانید به راحتی کنترل آنها را در دست خودتان داشته باشید.

زمانی که کودک شما بد رفتاری می کند چی کاری باید انجام دهید؟ اکثرا والدین این رفتار کودکشان را نادیده می گیرند ولی به هیچ وجه کار درستی نیست. فرزندان همیشه به راهنمایی ها والدین خود نیاز دارند. زمانی که شما با عصبانیت آنها را راهنمایی می کنید فرزندانتان راهنمایی های شما را قبول نمی کنند. به لحاظ روانشناسی شما جز خودتان نمی توانید هیچ فردی دیگری را کنترل یا تغییر دهید. زمانی که شما رفتار خودتان را تغییر دهید به طبع رفتار فرزندان شما نیز تغییر خواهد کرد و با این کار می توانید در تربیت فرزندانتان بسیار موفق تر عمل کنید. این جمله به این معنی نیست که شما چیزهایی را تحمل کنید که قبلا در زمان مواجه با آن بسیار عصبانی می شدید و یا واکنش شدیدی نشان می دادید اما می توانید به دلیل این عصابیتتان کودک خود را تنبیه نکنید و یا حتی با استفاده از رفتار های درست کودکتان را متوجه رفتار اشتباهش بکنید. تجربه ما در این زمینه نشان می دهد که هیچ یک از اتفاق های مثبت در زمان تربیت فرزندتان تا زمانی که کنترل احساساتتان در دست خودتان نباشد اتفاق نخواهد افتاد. پس توجه داشته باشید که کلید موفقیت در تربیت فرزند تنها و تنها خودکنترلی عاطفی می باشد.

راهکار های تربیت کودک و روش های تربیت فرزند با استفاده از روانشناسی کودک و خود کنترلی

شما برای  مشاوره تربیت کودک خود می توانید از اصول و راهکار هایی استفاده کنید که بر اساس تحقیقات علمی روانشناسی کودک و با استفاده از متد خود کنترلی علمی بوده و بسیاری از والدین در حال حاضر در حال استفاده از این متد هستند و نتیجه می گیرند در ادامه تعدادی از عوامل تاثیر گذار در تربیت فرزندان را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • تاثیر رفتار والدین در تربیت کودک

تجربه نشان داده که کودکان مقررات عاطفی خود را از والدینشان می آموزند. اگر در زمان عصبانیت و بحث و گفتگو با همسرتان وسایل را پرت می کنید و یا در اتاق یا خانه را محکم می بندید و یا در زمان ناراحتی در گفتگو با شوهرتان فریاد می کشید توجه داشته باشید که فرزند شما در حال یادگیری از شماست و در زمان ناراحتی خود از شما تفلید می کند. پس بهتر است در زمان ناراحتی آرامش خود را حفظ کنید و توجه داشته باشید که کودک شما رفتار شما در موقعیت های مشابه تقلید می کند.

  • تاثیر بهداشت و ایمنی عاطفی بر تربیت فرزند

ایجاد بهداشت و ایمنی عاطفی در خانواده بسیار تاثیر بسزایی در رشد و موفقیت کودک دارد. تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که با والدینشان ارتباط نزدیک و صمیمانه ای دارند در آینده در برقراری ارتباط در اجتماع بسیار موفق تر عمل می نمایند.

  • تاثیر محیط آرام بر تربیت فرزند

مطالعات روانشناسی کودک نشان می دهد هنگامی که والدین محیط آرامی را برای فرزندان خود فراهم می کنند، کودک در خانه احساس امنیت کرده و احساسات خود را تجربه می نماید. با این کار کودکان یاد می گیرند که احساساتشان را راحت بیان کنند و می فهمند احساسات فقط بخشی از انسان است و لازم نیست از بیان کردن آن بترسند یا با آنها مقابله کنند و به راحتی می توانند کنترل احساساتشان را در دست داشته باشند.

  • تاثیر درک متقابل بر تربیت فرزند

بچه ها به والدینشان احترام می گذارند و احساس می کنند که توسط آنان درک می شوند و از دستور العمل ها و راهنمایی های آنان پیروی می کنند. آنها باید یاد بگیریند که همیشه چیزی که می خواهند را دریافت نمی کنند اما در نهایت به چیزه بهتری می رسند. والدین باید بیاموزند که بر روی پاسخ نه خود به فرزندان بمانند و به آنها نشان دهند که به خاطر نه شنیدن در بعضی مسائل چیزه بهتری در انتظار آنها بوده است و این نه شنیدن از والدین به ضرر آنان نیست. این نشان دادن نباید به صورت کاملی باشد بلکه باید در عمل این مسله را درک کنند.  به این طریق کودکان راهنمایی های والدین را بیشتر می پذیرند و قوانین والدین را بیشتر دنبال می کنند.

  • تاثیر مشغله کاری بر تربیت فرزندان

اگر مسئله ای ذهن والدین را درگیر کند به طور ناخود آگاه بر رفتار آنان با کودکانشان تاثیر می گذارد. اگر توجه کرده باشید زمانی که مشغله های فکری و کارهایتان زیاد شده باشد. در این مواقع رفتار فرزندتان هم نسبت به شما تغییر می کند. دلیل این تغییر همان موضوعی است که فکر شما را درگیر کرده است زیرا به سبب آن زمان کمتری را با کودکان خود سپری می کنید و در بعضی از مواقع بسیار زود کنترل خود را نسبت به فرزندتان از دست می دهید. سعی کنید در طول روز یک زمان را تنها تنها برای فرزندانتان در نظر بگیرید و تمام مشعله هایتان را فراموش کنید.

  • تاثیر نوع رفتار والدین بر تربیت فرزند

نکته آخر این است که اگر به رفتار خود با کودکان توجه کنید. هنگامی که رفتار های متفاوتی با فرزندان خود دارید به شکل های متفاوتی از آن ها پاسخ دریافت می کنید. تجربه نشان داده است که زمانی که والدین برآشفته می شوند و بدون تفکر واکنش نشان می دهند، فقط اوضاع را بدتر می کنند. در مقابل زمانی که والدین با آگاهی بیشتری به فرزندان خود پاسخ دهند، می توانند به صورت کامل شرایط را کنترل و در اختیار خود بگیرند.

توصیه نهایی در مورد مشاوره تلفنی کودک و روش های تربیت فرزندان

خبر خوب این است برای والدین است که حتی اگر فرزندان شما بعضی از عادات بد را بیاموزند هنوز هم دیر نیست. شما می توانید با یادگیری اصول کنترل احساسات خود و شناخت کامل روانشناسی کودک و متد های صحیح تربیتی کودک، فرزندانتان را برای شکوفایی در اجتماع و زندگی آینده تربیت کنید. تجربه ما در این زمینه نشان داده است که کلید موفقیت در تربیت کودک تغییر رفتار والدین می باشد. کافی است صبر وحوصله داشته باشید و راهکارهای تربیتی کودک را به درستی بیاموزید و این مسله را واقعا جدی بگیرید. شما می توانید از خدمات مشاوره تلفنی کودک و مشاوره حضوری کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی هنر زندگی بهرمند شوید. برای دریافت مشاوره تلفنی می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228  تماس بگیرید. مشاوره تربیت فرزند تلفنی

مشاوره تربیت کودک تلفنی

مشاوره کودک تلفنی

 

برای دریافت مشاوره تلفنی تربیت کودک می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره تربیت کودک

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : مشاوره کودک,مشاوره تربیت کودک,مشاوره تلفنی کودک,مشاوره تربیت کودک تلفنی,مشاوره تربیت فرزند, تربیت فرزند, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 135 تاريخ : سه شنبه 29 اسفند 1396 ساعت: 0:20

 

مشاوره افسردگی چه کاربردی دارد ؟ آیا روش های درمان افسردگی را می شناسید ؟ آیا مزیت های مشاوره تلفنی درمان افسردگی و مشاوره آنلاین درمان افسردگی را می دانید ؟ افسردگی یک توع حالت روحی است که در آن فرد احساس افسردگی می کند که شامل غم و ناامیدی و یا از دست دادن علاقه خود به چیزهایی است که قبلا به آنها علاقه داشته،. علل اصلی افسردگی به روشنی مشخص نیست ولی دلایل زیادی موثر بر افسردگی شناسایی شده اند که از این جمله میتوان به فقدان و شکست اشاره کرد. اثرات وراثت نیز در بروز افسردگی اثبات شده است. همچنین جنسیت، تغذیه، نور آفتاب و ... در افزایش و کاهش افسردگی موثر است. افسردگی میتواند موجب کاهش انگیزه و از بین رفتن علایق و کاهش عملکرد در کار و تحصیل و ... شود. از اینرو درمان با روش های نوین مانند مشاوره تلفنی و آنلاین افسردگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله به شناسایی این بیماری و روشهای درمان افسردگی می پردازیم. شمای متوانید از مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری افسردگی مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی بهرمند شوید.

برای دریافت مشاوره تلفنی درمان افسردگی می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

پیامد های افسردگی

دلایل مهم و اصلی افسردگی همانطوری که گفته شد فقدان و شکست است و سبب تغییراتی در جنبه های هیجانی شناختی رفتاری و فیزیکی افراد می شود. در ادامه توضیح می دهیم.

 

هیجانی

از پیامد های هیجانی بیماری افسردگی در زندگی می توان به کاهش میل جنسی، عدم لذت بردن از کارها ، عدم علاقه به کار های روزانه ، بی انگیزگی ، پوچ گرایی و غمگینی اشاره داشت.

 

شناختی

افسردگی سبب می شود افراد احساس بی فایده و تهی بودن، باور های بد بینانه، نا امیدی به آینده ، افکار خودکشی بشود. اگر شدید افسردگی شدید باشد سبب می شود تا فرد برای خود خودکشی خود به دلیل احساس ناتوانی و بی ارزش بودن زیاد تمرکز و اقدام نماید.

 

رفتاری

افرادی که دچار بیماری افسردگی هستند معمولا آرام صحبت می کنند، آرام راه می رند ، به صورت مداوم احساس خستگی دارند، کم تحرک اند ، شلخته می باشند و معمولا به بهداشت شخصی اهمیت نمی دهند.

 

فیزویولوژیکی

معمولا اضافه یا کاهش وزن حداقل 5 کیلو در ماه در آنان دیده می شود، بی خوابی یا پرخوابی ، اختلال سیکل ماهیانه ( افزایش زمان سیکل یا عدم آن ) در زنان ، کاهش میل جنسی از دیگر پیامد های افسردگی فیزیکی است.

 

دلایل و نشانه های افسردگی

دلایل ابتلا به افسردگی بطور کلی شامل دلایل زیستی، روانی، فیزیولوژیکی، ژنتیکی و محیطی است. در این بیماری بسیاری از عوامل میتوانند موثر باشند و وضعیت پیچیده ای را بخود بگیرند و از اینرو دریافتن علل اصلی و یا ساز و کار  افسردگی بسیار مشکل است. ممکن است که دلیل افسردگی تحت تاثیر چند عامل در افراد ایجاد شود. در ادامه تعدادی از دلایل موردی افسردگی را برای شما آورده ایم.

 

دلایل موردی افسردگی

  • بیمار بودن و یا فوت یکی از عزیزان و یا نزدیکان فرد
  • خیانت
  • طلاق
  • مشکلات شدید مالی
  • داشتن تجربه های بد در زندگی (مانند تجاوز جنسی)
  • زایمان( افسردگی پس از زایمان )
  • بیماری های خطرناک جسمانی از قبل سرطان، ایدز، بیماری ها قبلی ، دیابت ، آلزایمر و ...
  • داشتن فرزندان استثنایی مانند کوکان سندرم دان ، نقص حرکتی ، عقب مانده ذهنی و ...
  • عدم داشتن اعتماد به نفس
  • نوسان و تغییرات هورمن های بدن
  • قطع رابطه عاطفی یا احسای ( شکست عشقی )
  • اعتیاد به مواد مخدر والکی
  • ناکامی در برآوردن احتیاجات و نیازهای خود
  • داشتن اختلال شخصیت مانند وابسته بودن
  • شکست در کار و شغل خود


 

نشانه های افسردگی

نشانه های افسردگی با شدید شدن میزان و شدید افسردگی بیشر نمایان می شوند. نشانه های مهم افسردگی به قرار زیر است. 
 

  • افراد افسرده دارای عالات روحی غمگین و افسرده هستند و تمایل زیادی به اشک ریختن دارند و به با مشاوره افسردگی نیاز دارند
  • بطور دائم از محیط اطراف خود گله دارند و شکایت میکنند.
  • همواره کارهای مهم و روزمره خود را به تعویق می اندازند.
  • تمایل زیادی به انزوا دارند و از دیکران کناره میگیرند.
  • همواره نسبت به گذشته احساس شکست میکنند و نسبت به آینده بدبین هستند.
  • درخود احساس گناه میکنند و همواره خود را از بابت اشتباهات خود سرزنش میکنند.
  • این افراد بدلیل کم شدن ترشح هورمونهای درونریز خود مانند هورمون احساس گرسنگی، اشتهای خود را از دست میدهند و دچار کمبود وزن میشوند.
  • حالات پرخاشگرانه و برانگیختگی در مواجه با کوچکترین تجریکها و تکانه ها را دارند.

 

در صورت مشاهده نشانه ها و علائم افسردگی که در بالا نام برده شد توصیه توصیه می کنیم حتما برای مشاوره افسردگی اقدام نمایید.

 

اهمیت مشاوره و درمان افسردگی 

افسردگی از جمله بیماری هایی است که فرد تا زمانی که بسیار آشفته و کلافه نشود، آن را ابزار نمی کند. در این زمان بی شک فرد بسیار نسبت به درمان نا امید است چرا که نا امیدی یکی از علائم و نشانه های افسردگی می باشد. توصیه می کنیم در صورتی که نشانه ها و علائم افسردگی را در خود مشاهده می کنید هر چه سریعتر از یک روانگر مشاوره افسردگی بگیرید و نگذارید این بیماری به مراحل بحرانی خود برسد. زمانی که برای مشاوره و درمان افسردگی اقدام می کنید روانشنانس علائم و حالت های فرد را در صحبت هایش جویا می شود تا بتواند شدت و میزان افسردگی شما را متوجه شود و راهکارهای درمانی افسردگی را به پیشنهاد دهد. وارد شدن فرد به یک رابطه درمانی افسردگی به اون کمک می کند تا هیجانات و احساساتی که تصور می کرده بیان کردنش برای دیگران صحیح نیست مطرح شود و توسط مشاور پذیرفته شود و این همدلی اولین قدم انگیزشی برای درمان افسردگی است. نکته مهمی که برای درمانگر بسیار مهم است این است که از مدت زمان پدیدار شدن علائم و نشانه های افسردگی باخبر شود چرا که برای در درمان او لازم است. روانشناسی بر اساس اطلاعاتی که از شما در مشاوره افسردگی تلفنی یا حضوری دریافت می کند می تواند میزان و نوع افسردگی شما را تشخیص دهد و با توجه به شخصیت و توانایی های شما یک درمان مناسب را آغاز کند. درمان افسردگی از رویکرد های مختلف مانند طرح واره، شناختی و رفتاری ، واقعیت درمانی و.... انجام می پذیرد. در کنار این رویکرد ها در مواردی نیز ار روش دارو درمانی همراه با روان درمانی استفاده می گردد.

 

چرا مشاوره تلفنی افسردگی را توصیه می کنیم ؟

مشاوره تلفنی و آنلاین افسردگی با توجه به مشغله زیاد افراد در این دنیای امروز و نداشتن وقت کافی برای مراجعه به مراکز روانشناسی و همچنین با توجه به هزینه های بالای جلسات روانشناسی در کلینیک ها می تواند یک راه حل مناسب برای افراد باشد. اکثر بر اساس تجربه ما در مورد مشاوره افسردگی به این نتیجه رسیدم که بسیاری از مشکلات افراد می تواند با مشاوره تلفنی برطرف شود و نیازی به مراجعه حضوری ندارند. از آنجایی که در مشاوره های حضوری، مراجعین در بیان مشکلات خود راحت نیستند مشاوره تلفنی می تواند یک بستر امن و ایمن برای دریافت مشاوره روانشناسی باشد تا افراد بتوانند به راحتی مشکلات خود را بیان و راه حل مناسبی را برای مشکلاتش دریافت نمایند. شما می توانید از خدمامت مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری مرکز تخصصی مشاوره روانشناسی هنر زندگی بهرمند شوید. برای دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین افسردگی می توانید از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.
 

برای دریافت مشاوره تلفنی درمان افسردگی می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.
 
روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : درمان افسردگی ,مشاوره تلفنی افسردگی ,مشاوره افسردگی ,مرکز مشاوره ,مرکز درمان مشاوره ,درمان افسردگی بدون دارو ,افسردگی, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 149 تاريخ : پنجشنبه 24 اسفند 1396 ساعت: 0:09

آیا می دانید مشاوره جنسی و زناشویی چه کاربردی دارد ؟ آیا کمک گرفتن از مراکز مشاوره جنسی کاره درستی است ؟ به دلیل عدم آگاهی از موضوع جنسی است که مشاوره مشکلات جنسی و بیشتر مشاوره تلفی جنسی تبدیل به یک موضوع بسیار پیچیده شده است. هر چند که مشاوره جنسی معمولا مربوط به زندگی زناشویی و روابط زن و شوهر پس از ازدواج می شود اما صرفا مشاوره تلفنی درمان مشکلات جنسیبه زندگی زناشویی محدود نمی شود. هر فرد، چه دختر چه پسر با رسیدن به سن بلوغ، که معمولا با بلوغ جنسی آغاز می شود، با شرایط جدیدی مواجه می شود. اگر با آموزش و آگاهی همراه نباشد مشکلات زیادی را برای نوجوانان در سنین بلوغ به وجود خواهد آورد. آموزش های جنسی باید به دور از پرده دری و با رعایت عفت صورت گیرد چرا که مشاوره جنسی نه تنها ضرری برای فرد ندارد بلکه سبب رفع بسیاری از مشکلات زوج ها و افراد تازه به سن بلوغ رسیده می باشد.


برای دریافت مشاوره جنسی تلفنی و سکس تراپی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

مشاوره جنسی و مشکلات جنسی در سنین نوجوانی و جوانی

 

سن بلوغ ( که در دوران نوجوانی افراد می باشد) ، سن تغییر هورمون ها ، رشد اندام های بدن و مجموعا دوره گذار از دوره نوجوانی به بزرگسالی است. فرد در این سن شرایط بدنی جدیدی را تجربه می کند که به همین دلیل باید نسبت به شرایط جیدی خود شناخت پیدا کند. شناخت کامل از مسائل جنسی، شرایط فیزیکی سن بلوغ به لحاظ بهداشت و جسمی دارای اهمیت بسیاری است. در اغلب موارد شاهد هستیم که در اکثرا خانواده ها والدین به دلیل حجب و حیا و نوع رابطه ای که با فرزندان دارند، آموزش و مشاوره جنسی مناسب را برای فرزندان ارائه نمی دهند. که همین امر سبب بروز بسیاری از مشکلات در آینده فرزندانشان می شوند.
 

اهمیت آموزش و مشاوره مشکلات جنسی برای والدین

 

از آنجایی که در مدارس بستر مناسبی برای آموزش و مشاوره جنسی فراهم نیست. یکی از راه های مناسب برای کمک به نوجوان می تواند استفاده از مشاوره جنسی، مراکز مشاوره جنسی و زناشویی باشد. استفاده از خدمات مشاوره جنسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره جوان مراکز مشاوره می تواند بسیار به شما در حل مشکلات کمک کند. والدین می توانند با استفاده از مشاوره جسنی، آموزش های لازم برای انتقال مسائل جنسی به فرزندانشان را بیاموزند. از آنجایی که مراکز مشاوره به راحتی در دسترس نست مسئله را کمی پیچیده تر می کند. والدین می توانند از خدمات مشاوره تلفنی مراکز مشاوره تلفنی بهرمند شوند.
 

چرا آموزش و مشاوره تلفی جنسی مراکز مشاوره جنسی را به والدین توصیه می کنیم

 

برای استفاده از مشاوره تلفنی مشکلات جنسی و مشاوره تلفنی خانواده چندین دلیل وجود دارد که اولین دلیل این است که مشاوره تلفنی همیشه در دسترس خانواده می باشد و در صورت هر گونه مشکل به راحتی می توانند فارغ از زمان و مکان در هر شهر یا روستایی که هستند مشاوره بگیرند. دوم این که مسائل جنسی و آموزش آن به فرزندان در جهت آگاهی بخشی و جلوگیری از خطا رفتن نوجوان است. به همین دلیل آموزش و مشاوره جنسی باید به گونه به او آموزش داده شود که باعث ایجاد مشکل در نوع ارتباط پدر فرزندی یا مادر فرزندی نشود و حرمت های خانواده شکسته نشود. سوم دلیل این است که معمولا والدین و همچنین نوجوانان خجالت می کشند تا در مورد مسائل و مشکلات جنسی با هم صحبت کنند. در این موارد مشاوران می توانند به عنوان یک راه مناسب به عنوان شخص سوم، ارتباط بهتری با شخص برقرار کنند. از آنجایی بیان حضوری مسائل جنسی شرم دارد، مشاوره تلفی جنسی می تواند راه حلی مناسب برای برطرف کردن این مشکل باشد تا نوجوانان بتوانند به راحتی مشکلات و مسائل جنسی خود را بیان و مطرح نمایند. مرکز تخصصی مشاوره روانشناسی هنر زندگی آماده است تا با متخصصان خود پاسخگوی سوالات شما باشد. شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228  تماس بگیرید.
 

مشاوره جنسی و رفع مشکلات زناشویی

 

علاوه بر آموزش و والدین و نوجوانان در مورد مسائل جنسی، کاربرد اصلیمشاوره مشکلات جنسی تلفنی می تواند برای زوج های جوان باشد. هر چند که بخشی از مخاطبین مشاوره جنسی را زنان و مردن میانسال تشکیل می دهند. اما در اغلب موارد مخاطبین ما زوج های جوان هستند که تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند. مشکلاتی که معمولا در بین زوج های جوان دیده می شود ای است که افراد در ابتدای زندگی شناخت مناسبی از زندگی مشترک و روابط زناشویی ندارند. خیلی از زوج هایی که هنوز وارد زندگی مشترک نشده اند، زندگی مشترک را شروع مشکلات مالی و بی توجهی همسر می دانند. ولی تجربه ما در این چند سال ثابت کرده که بزرگترین مشکل زوج های جوان که تازه زندگی مشترک خود را شروع کرده اند نداشتن روابط صحیح زناشویی و روابط جنسی است. رابطه ی جنسی تنها وسیله ای برای ارضا شدن میل جنسی نیست و در حقیقت وسیله ای است برای ابراز عشق و عشق وروزی به همسر...

در مواردی که از مشاوره زناشویی و مشاوره جنسی مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی استفاده کردند مشاهده کردیم که  روابط زوج ها بعد از استفاده از مشاوره جنسی و روابط زناشویی این مرکز بسیار مستحکم تر شده و میزان علاقه و محبت زوجین بسیار نسبت به هم افزایش پیدا کرده است. 
 

اهمیت مشاوره جنسی و روابط زناشویی برای زوج ها جوان

 

زوج ها باید در نظر داشته باشند که مزاج و طبع همسرشان با آنها متفاوت است. چرا که اکثر مشکلات مشاهده شده در زندگی زناشویی و روابط جسنی افراد ناشی از تفاوت موجود در طبع زوج ها می باشد. اگر طبع زوج ها به هم نزدیک باشد معمولا مشکل جدی برای آنها پیش نخواهد آمد. اما در صورت عدم تطابق مزاج زوج ها، نیاز به مشاوره جنسی خواهند داشت. ئس از تعیین مزاج، باید از برنامه غذایی متناسب با مزاجشان استفاده نمایند و علاوه بر غذا، نوع رفتار ها و عادات زوج ها هم تاثیر بسزایی در روابط جنسی دارند. با استفاده از مشاوره روانشناسی زوج ها متوجه نحوه اصلاح رفتار و عادات زناشویی و جنسی خود می شوند.
 

چرا  مشاوره جنسی و روابط زناشویی تلفنی را توصیه می کنیم

 

معمولا هزینه شرکت شرکت در جلسات مشاوره جنسی یا حتی کارگاه های مشاوره جنسی بالاست و بسیاری از زوج ها توان شرکت در این جلسات را ندارند علاوه بر هزینه سنگین این جلسات، به دلیل حیا و حجب خانواده ایرانی مشاوره تلفنی می تواند یک راهکار مناسب باشد تا زوج ها بتوانند به راحتی مشکلات و مسائل خود را مطرح نمایند. از دیگر دلایل برتریت مشاوره تلفنی بر مشاوره حضوری می توان به نداشتن وقت و درگیری های کاری زیاد امروزه افراد اشاره داشت. مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی آماده است تا با متخصصان خود پاسخگوی تمامی سوالات شما با خدمات مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری خود می باشد.
 

برای دریافت مشاوره تلفنی جنسی و سکس تراپی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : مشاوره جنسی , مشاوره تلفنی جنسی , مشاوره درمان مشکلات جنسی , مشاوره جنسی , مشاوره تلفنی درمان مشکلات جنسی, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 194 تاريخ : چهارشنبه 23 اسفند 1396 ساعت: 23:59

کنترل خشم


راه های مقابله با خشم کدام است؟ در این مقاله در نظر داریم راههای کنترل خشم و عصبانیت را از دیدگاه مشاوره روانشناس تشریح کنیم در ابتدا تعریف خشم را ازدیدگاه روانشناسی به اجمال توضیح می دهیم و سپس راههای کنترل خشم را توضیح خواهیم داد

 

خشم چیست ؟

 

همه ما در زندگی خود بارها خشمگین شده ایم. و اغلب اوقات از اینکه نتوانسته ایم احساس خشم خود را کنترل کنیم ناراحت گشته ایم . خشم یعنی برانگیخته شدن عواطف جریحه دار شده که با عصبانیت و احساس نارضایتی قوی همراه است.خیلی مواقع ریشه این عصبانیت در سرخوردگی ها ، محرومیت ها ، تنبیه و تهدیدهایی است که در گذشته برما وارد شده است از دیدگاه یک مشاوره روانشناس خشم ابتدا یک حس درونی و بعد احساسی طبیعی، عادی و عمومی است که انسان آن را در تجربه درد، رنج و برخورد با موانع، از دست دادن چیزهای خواستنی و مهم، خستگی، وارد آمدن یک ضربه ناگهانی و ناخواسته یا غیرقابل کنترل، تهدید، آسیب، خسارت، عدم دستیابی به حق خود و به ویژه احساس وجود خطر مرگ تجربه می‌کند. در تمام این موارد احساسی بد، ناراحت کننده، اشفته‌ساز تجربه می‌شود که به آن خشم می‌گوییم.در مشاوره روانشناسی خشم به عنوان یک احساس طبیعی، زمانی که شدت آن اندک و در اندازه یک علامت هشدار برای وجود یک خطر باشد خوب، اما اگر زیاد یا شدید بشود بد است،شناخته می شود.
اسپیلبرگر از روان شناسان این حوزه ، خشم را اینگونه تعریف می کند : خشم حالتی عاطفی است که از نظر شدت از تحریک ملایم تا عصبانیت شدید تغییر می کند و مانند سایر عواطف همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و زیست شناختی است . ضربان قلب و فشارخون افزایش یافته و سطح هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین بالا می رود.
برای مقابله با خشم ابتدا باید به علل تحریک آن توجه کنید یعنی باید ببینید چرا تحریک و خشمگین شده‌اید در بسیاری از موارد خشم از درون و فکر ما سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین، با کمی تأمل در افکار (تحریف شده) خود، آرام خواهیم گرفت. نکته دوم، توجه به شدت و درجه خشم است؛ در موارد زیادی نسبت بین محرک و میزان خشم، به هیچ وجه متناسب نیست. نکته سوم نحوه نشان دادن خشم است که باید توجه کنیم به عصبانیت و رفتاری بد منتهی نشود. نکته چهارم پیامدهای خشم است باید ببینیم کسی که به وی حمله می کنیم چه حال و روزی پیدا می کند. در بسیاری از موارد اگر بتوانیم خودمان را جای کسی که می‌خواهیم به وی حمله کنیم، بگذاریم هرگز به این همه خشونت دست نمی زنیم

 

علل بروز خشم

 


علل بروز خشم به سه دسته فیزیولوژیکی، شخصیتی و عوامل بیرونی تقسیم می شود
علل فیزیولوژیکی: ترشح بیش از حد هورمون تیروکسین و پرکاری غده تیروئید
علل شخصیتی: افراد زودرنج و افراد با درجه اضطراب بالا بیشتر عصبانی می شوند
عوامل بیرونی: احساس عجز و ناتوانی در برابرناملایمات و موانع بیرونی،دیدن بی عدالتی و پایمال شدن حقوق انسانی و گاهی روابط آسیب دیده ما با دیگران

 

ویژگی های ظاهری خشم و عملکرد های رایج در هنگام خشم

 


در هنگام عصبانی شدن، معمولا چهره برافروخته و فرکانس گفتار تغییر می‌کند و تنفس تندتر می‌شود. گاهی نیز نوع گفتار تغییر می‌کند مثلاً با غیبت کردن و یا جوک و شوخی بروز می دهیم
انکار: گاهی ما خشم خودرا انکار می کنیم این خشم فروخورده بعدها می تواند خود را با تظاهرات بدنی دیگر مثل بیماری و دردهای بدنی نشان دهد
سرکوب: فرد خشم خود را در اعماق روان خود سرکوب می کندکه بعدهاتبدیل به کینه کهنه می شود
انفجار مستقیم: افرادی که نمی توانند خشم خود را کنترل کنند و بلافاصله آنرا با نشانه های فیزیکی و آسیب شدید به خود و دیگران بروز می دهند
خشم منفعل: بروز خشم با تمسخر ، ترور شخصیت و انتقادهای شدید که به شخصیت دیگران لطمه می زند

 

مدیریت خشم و ارائه سه رویکرد مهم در مواجهه با خشم

 


هدف از مدیریت خشم ، کاهش احساس عصبانیت و برانگیختگی فیزیولوژیکی است که خشم باعث می شود. ما نمی توانیم از دست مردم یا چیزهایی که ما را عصبانی می کنند رهایی یافته یا از آن ها دوری کنیم یا تغییرشان دهیم اما می توانیم بیاموزیم در این مواقع چطور برخورد کنیم
1-بیان کردن: بیان احساس خشم به صورت تأکیدی و نه تهاجمی سالم ترین راه بیان عصبانیت است. بیان یک موضوع با تأکید، به معنای فشار آوردن یا درخواست شدید نیست بلکه به معنای محترم شمردن خود و دیگران است 
2-کنترل خشم: کنترل خشم یعنی جلوی آن را گرفته و به رفتاری سازنده تر تبدیل کنیم خطر این مرحله این است که اگر اجازه بیان خارجی به خشم داده نشود خشم به درونمان متوجه شده و ممکن است سبب آسیب جسمی و روحی شود
3-آرام سازی: آرام سازی یعنی نه فقط رفتار خارجی خود را کنترل کرده حتی واکنش‌های درونی خود را نیز کنترل کنیم و گام‌هایی در جهت پایین آوردن شدت خشم برداشته ، خود را آرام می سازیم و می گذاریم احساسات فروکش کنند

 

برخورد مناسب با خشم

 


1-پذیرش: وقتی خشمگین می شویم بپذیریم و آن را انکار و سرکوب نکنیم 
2- تمدید خشم : پس از پذیرش خشم باید به آن زمان بدهیم تا بتوانیم آن را بررسی کنیم . در این زمان می توانیم پیاده روی کنیم یا موسیقی گوش دهیم ، با چند دقیقه تنفس عمیق و نوشیدن لیوانی آب نیز می شود به تمدید خشم کمک کرد
3- ابراز : پس از این که زمان خشم را تمدید کردیم باید ناراحتی خود را با شخصی که از او عصبانی شده ایم در میان بگذاریم. در این مرحله چون توانسته ایم درجه خشم خود را پایین بیاوریم مسلماً بهتر می‌توانیم به صحبت‌های طرف مقابل گوش داده و علت را بررسی کنیم
4- ارزیابی خشم: در این مرحله به بررسی علل و ریشه خشم می پردازیم از خود بپرسیم: چرا عصبانی شدم ، آیا عجولانه قضاوت نمی‌کنم؟، انتظاراتم معقول است ، علت خشم من دیگرانند یا از درون خودم خشمگین شدم
در ادامه گفتار تنی چند از بزرگان در مورد خشم آورده شده است
آن کس که ریشه خشم را از سرزمین دلش برکندو به نفس خودچیره شود از بزرگان بنی آدم است.حضرت محمد (ص)
از خشم و غضب بپرهیز, زیرا غضب شخص را به مذلت پوزش طلبیدن وا می دارد. امام صادق (ع)
بردباری در زمان خشم و خوشرویی به هنگام عسرت مشکل ترین کارهاست. بقراط
حکیم باید که تیزی آتش خشم را به آب حلم بنشاند و شیطان هوس را به افزون خرد در شیشه کند و بنای کارها را به لطف نهد. بوذرجمهر
خشمگین شدن, انتقام خطاهای دیگران را از خود گرفتن است. والتر پوپ

 

راههای کنترل خشم 

 


در پایان یک روش شامل پنج گام را به شما پیشنهاد می‌کنیم که در مراکز مشاوره روانشناسی از آن استفاده می شود. یادتان باشد برای اداره خشم این پنج گام را باید روی کاغذ بنویسد و البته تا می‌توانید درشت بنویسید
گام نخست: موقعیتی که شما را خشمگین کرده توصیف کنید مثلاً کسی مزاحم وقت شما شده است یا شما به شخصی پول قرض داده و او پولتان را برنمی‌گرداند
گام دوم: فکرهایی که به ذهنتان می‌آید و آن را در سرتان تکرار می‌کنید بنویسید. مثلاً من که بیکار نیستم، او باید ملاحظه می‌کرد و پولم را در موعد مقرر به من پس می‌داد
گام سوم: احتمال و میزان نادرستی این افکار را بررسی کنید. مثلاً پیش از این به او نگفته بودم بدون اطلاع به من مراجعه نکند؛ یا باید موقع پول دادن بیشتر دقت می‌کردم
گام چهارم: حالا باید چکار کنم، بهترین کاری که می‌توانم انجام بدهم چیست. باید بنشینم و بهترین طرح ممکن را برای حل مشکل پیش آمده بریزم حداقل به سه راه حل با صددرصد نتیجه بخش بودن فکر کنید . مثلاً به او می گویم برای دفعه بعد با من هماهنگ کند و یا با او صحبت می کنم و برای تاریخ مشخصی از او تعهد می‌گیرم
گام پنجم: نتیجه اقدامم چه شد. اگر به نتیجه رسید چه منافعی برای من و دیگری داشت. اگر نتیجه نداشت آیا راه دیگری برای حل مشکل وجود دارد؟ از طرحهای مختلفی که پیش از این در نظر گرفته بودم استفاده کنم تا مشکل حل شود. به اجرای راه حل دوم فکر می‌کنم. و بازهم منتظر نتیجه می‌مانم باید ببینم رفتارم چه تأثیر بر دیگری گذاست. او چه کرد و چه احساسی در من ایجاد شد.
برای مشاوره روانشناسی با مشاوران روانشناس هنر زندگی تماس بگیرید

منبع: کنترل خشم

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : کنترل ,خشم,کنترل خشم, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 109 تاريخ : پنجشنبه 17 اسفند 1396 ساعت: 14:05

تفاوت مشاوره و روان درمانی و آزمون های روانی

راهنمایی

در این روش معمولا مراجعه کننده سوالاتی دارد که روانشناس به آنها پاسخ میدهد و در موارد لازم توصیه هایی میکند که از سوی مراجعه کننده پذیرفته میشود لذا برای حل مشکلات اساسی و پیچیده روانشناختی شیوه مناسبی نمیباشد .

مشاوره

فرایندی فعال و پویاست که درآن مشاور روانشناس در تجربیات مراجعه کننده خود شریک شده و به او کمک میکند تا با بازبینی مسائل خود تصمیمات موثر و کارآمد را انتخاب نماید نه اینکه روانشناس  آنها را نصیحت کند  و بگوید که چه بکنند ویا چه نکنند.

سوال  مشاوره چیست؟

مشاوره یک حرفه یاورانه است که از علوم مختلف بخصوص علوم انسانی مانند روان شناسی علوم تربیتی جامعه شناسی اقتصاد فلسفه روان پزشکی نورولوژی. حتی تاریخ استفاده می کند تا به مردم کمک کند در زندگی پیچیده صنعتی امروز به راحتی به حیات خود ادامه دهند. نقطه تمرکز مشاوره کمک به مردم برای تصمیم گیری است.
 

زندگی سراسر تصمیم گیری است خوشبختی یا پیچیدگی یک انسان عمدتا به تصمیم های ریز و درشت او مربوط می شود. برخی تصمیم گیری ها نقش اساس در زندگی این هستند . هر لحظه زندگی ما نتیجه تصمیم های گذشته ما است.
 

بنابر این مشاوره در تصمیم گیری های اساسی موجب نجات و عدم تصمیم گیری درست موجب تباهی است. عمده تباهی های ما ناشی از تصمیم های غلط در زندگی است. مشاوره استفاده از تمام دانش علوم انسانی برای کمک به مردم برای اتخاذ تصمیم موثر در زندگی است.زیرا هر آن و لحظه زندگی تصمیم گیری است.
 

روان درمانی

عمیق ترین نوع مداخلات روانشناختی میباشد که در زمینه اختلالات و بیماریهای روانی بکار گرفته میشود. رواندرمانی فعالیتی هدفمند ، تخصصی و بسیار ظریف است که نیازمند آموزش ، هنر درمان ، مهارت و تسلط خاص می باشد . مداخلات روانشناختی و اثر بخشی آنها در یک جلسه امکان پذیر نبوده و نیازمند سلسله جلسات مستمر میباشد حتی در بسیاری از موارد جلسات پیگیری بعد از اتمام دوره نیز لازم و ضروری است لذا این نگرش که طی یک یا دو جلسه دستورات درمانی ارائه شده ودرمان ختم می یابد ، مسلما دیدگاهی غیر علمی و غیر روانشناختی می باشد.
 

در همه این فعالیت ها امکان استفاده از آزمون های روانشناسی یا تستهای روانشناسی از سوی متخصصان وجود دارد. حال ببینیم آزمون روانی چیست؟

آزمون روانی psychological test ابزار اندازه گیری عینی معیار شده ای است که برای ارزیابی یک خصوصیت یا مجموعه ای از خصوصیات مانند هوش، شخصیت، خلاقیت، استعداد یا علایق به کار می رود.
 

یکی از نمونه های ابزار اندازه گیری که به منظور ارزیابی استعدا ها طراحی شد مجموعه ای از آزمونهای مرتبط به هم است که به آزمونهای تشخیص استعداد موسوم است.این آزمونها در مقوله هایی مانند استدلالCت، اهداف و تکنیک های ابزار مورد استفاده به تامین کردن حقوق مراجع جهت اجرا یا خودداری داوطلبانه و آگاهانه او در هر مرحله از ارزیابی یا درمان ، کمک می کند. مشخص شود که مراجع فهمیده است که تست گرفتن، با فقط بیان اطلاعات به صورت شفاهی یا کتبی متفاوت است.
 

برخی مراجعان ممکن است مضطرب یا حواس پرت شوند یا مشتاقانه تلاش کنند متخصص را خوشحال و راضی کنند. برخی مراجعان با ترم ها و مفاهیم تکنیکی که متخصص استفاده می کند ناآشنا هستند. اغلب این فقدان ارتباطات با اشتیاق متخصص در پیش رفتن در تست و ترس مراجع از نادان دیده شدن ترکیب می شود. این وظیفه متخصص است که تلاش لازم را برای ارائه ی توضیحی قابل فهم و کامل انجام دهد. مراجعی که به اندازه ی کافی آگاه شده است می داند که چه کسی ممکن است نتایج را بفهمد.
 

عملکرد درمانگران در درون یک چارچوب کاری پیچیده از استانداردهای قانونی و اخلاقی، گاهی مستلزم آشکارسازی اجباری اطلاعات تست می شود. کدهای اخلاقی APA تعاریفی را از "داده های تست" و راهنمایی درباره آشکار سازی آن ها بیان می کند: اصطلاح test data شامل نمره های خام و ارزیابی شده، واکنش های مراجع به سوالات تست یا محرک ها و نت های روان شناس و رفتارها و اظهارات مراجع در حین پاسخگویی به تست می شود. ممکن است روان شناس برای حفاظت از مراجع یا دیگران از آسیب های قابل توجه یا سوء استفاده ها، از ارائه داده های تست خودداری کند. شرایط آشکارسازی داده های تست، توسط قانون تنظیم شده است. در برخی مواقع هم، بدون آشکار ساختن نتایج به مراجع، روان شناسان داده های تست را فقط به سفارش دادگاه یا قانون تامین می کنند.
 

 نتایج تستها معمولا درست است و از آن در کنار آزمون های استاندارد عینی می توان استفاده کرد. البته به شرطی که فردی ماهر در این زمینه آنها را تفسیر و تعبیر کند. دقت کنید هر فردی نمی تواند و صلاحیت تفسیر نتایج را ندارد.

 برای مشاوره روانشناسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی تماس بگیرید

منبع: تفاوت مشاوره و روان درمانی و آزمون های روانی

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : تفاوت ,مشاوره , روان درمانی ,آزمون های روانی, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 156 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396 ساعت: 15:04

روانشناسی چیست و روان درمانی به چه معناست؟

شاید مفهموم روانشناسی و روان درمانی برای بسیاری از افراد جامعه به درستی مشخص نباشد. روان‌شناسی یکی از شاخه‌های علوم تجربی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعه فرایندهای ذهنی و رفتار در موجودات زنده می‌پردازد. به عبارتی دیگر مشاوره روان‌شناسی به مباحث رفتار و فرایندهای روانی می‌پردازد که منظور از رفتار کلیه حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهده مستقیم و غیرمستقیم و منظور از فرایندهای مشاوره روان درمانی مباحثی همانند احساس، ادراک، تفکر، هوش، شخصیت، هیجان و انگیزیش، حافظه و.. استآغاز روان‌شناسی به شکل علمی و آکادمیک، به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم بازمی‌گردد؛ می‌توان گفت اکتشافات و تحقیقات قابل توجه در روان‌شناسی، تنها از حدود ۱۵۰ سال پیش شروع شده است؛ و این درحالی است که علوم تجربی دیگر از تاریخچه‌ای بلندتر و پربارتر برخوردار اند. البته مباحث مربوط به ذهن و روان قرن‌هاست که ذهن متفکران را به خود مشغول کرده و آثار مکتوب آن از دانشمندان یونانی و متفکرانی چون سقراط، افلاطون و ارسطو نیز در دست است، اما این شاخه از علم تا پیش از روان‌شناسی جدید، به صورت مدون و آکادمیک مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

 

مشاوره روانشناسی و روان درمانی چیست
 

اما پرسشی که در این بین مطرح است اینست که آیا آنگونه که برخی می پندارند، روانشناسان صرفا با افراد ناتوان و دارای اختلالات روانی سروکار دارند؟ آیا تنها افراد مبتلا به جنون و دارای نقایص عصبی به مشاوره روانشناس مراجعه می کنند؟ واقعیت آن است که سالهاست این افکار و باورهای اشتباه به فراموشی سپرده شده است. چرا که روان شناس با همه جنبه های زندگی انسان ارتباط دارد. به همان اندازه که جامعه پیچیده تر شده، روانشناسی هم به صورت روزافزونی نقش مهمتر و تاثیرگذارتری در حل مسایل آدمی بازی کرده است. به اعتقاد بسیاری از روانشناسان، روانشناسی« علم رفتار » است و روانشناس به مطالعه علمی رفتار می پردازد. در این تعریف، رفتار شامل تمامی اعمال قابل مشاهده از قبیل حرکات، گفتار، تغییرات فیزیولوژیکی و حتی فرایندهایی که حاصل استنباط هستند، همچون تفکر و رویا می باشد. روانشناسان بالینی و مشاوران، با استفاده از اصول و تکنیکهای روانشناختی و فنون روان درمانی، به دنبال تغییر، اصلاح و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری هستند.علاوه بر این روان درمانگر به دنبال تقویت، رشد و تکامل جنبه های سالم و مثبت شخصیت می باشد. اصل اساسی در روان درمانی، رابطه عاطفی و انسانی است که بیمار و متخصص با یکدیگر برقرار می کنند. در جریان این رابطه بیمار تجارب و رفتارهای جدیدی فرا می گیرد که او را در برطرف کردن مشکلات و سازگاری با محیطش کمک می کند. در مورد اینکه روان درمانی به چه میزان می تواند منجر به تغییر رفتار شود، تحقیقات طولی متعددی طی سالیان گذشته صورت گرفته است. این تحقیقات بیانگر آن است که روان درمانی نه تنها روش بسیار موثر و مفیدی در برطرف کردن معضلات روانی و رفتاری است، بلکه نوعی آموزش پایدار در تغییر ویژگیهای شخصیت و رفتار به شمار می رود، که میزان بسیار پایینی در بازگشت علائم بیماری را به همراه خواهد داشت. بدیهی است اهداف روان درمانی، یعنی توقف، تغییر و برطرف نمودن علائم بیماری و تقویت و تکامل جنبه های مثبت شخصیت، در صورتی محقق خواهد شد که مراحل و فرایند کلی درمان به صورت کامل اجرا شود. تعهد، تخصص و مهارت لازم درمانگر در استفاده از راهبردهای مداخله ای لازم از یک طرف، و از طرفی مشارکت فعال و مداوم مراجع در جلسات درمانی و پرهیز وی از کمال گرایی و انتظارات غیر منطقی از درمان، از جمله موارد قابل توجه در روان درمانی می باشد. تکنیکهای مورد استفاده هر روانشناس در فرایند روان درمانی، برخواسته از رویکرد نظری روانشناختی اختصاصی وی که در آن حوزه مهارت، تجربه و آموزش لازم را فرا گرفته است، خواهد بود. نظریه های روانکاوی، رفتاری، شناختی- رفتاری و نظریه های متمرکز بر خانواده از جمله رویکردهای فوق هستند که هر کدام فنون و روشهای درمانی خاص خود را دارا می باشند و درمانگر با استفاده از فنون و تکنیکهای یکی از این نظریه ها و یا استفاده از ترکیبی از روشهای نظریات فوق، جریان روان درمانی را برای رسیدن به هدف نهایی درمان، یعنی تغییر رفتار نامطلوب هدایت می نماید. روان درماني به شيوه هايي گفته مي شود که در آن مشکلات رواني و عاطفي از طريق بيان مشکلات به يک درمانگر و گفتگو با او درمان مي گردد. روان درمانگر به شناخت شما ازخود و بهتر شدن توانايي مقابله تان کمک مي کند. به عبارت دیگر روان درمانی به هر نوع فرآیند باز آموزی اطلاق می‌شود که هدفش کمک به فرد با استفاده از روشهای درمانی اساسا روانی است و این با درمانهای جسمانی مانند تجویز دارو مغایر است.

اهداف روان درمانی

تغييرالگوهاي آسيب زاي رفتاري، بهبود احساس ارزشمندی و حل و فصل تعارض ها

روان درماني به ياد گرفتن در مورد خودتان کمک مي کند. در بعضي از موارد، شما ياد مي گيريد که چگونه گذشته را درک کرده و با زمان حال تطبيق دهيد. در موارد ديگر شما از آن دسته از پاسخ هاي تان که مشکلاتي را در زندگي شما ايجاد مي کنند، آگاه شده و شيوه هاي تغييرآنها را ياد مي گيريد.

 



چگونه يک درمانگر انتخاب کنم؟

درمانگرشما بايد شخصی باشد که در حضور او احساس آرامش کنيد. روان درمانگر ها شامل افراد زير هستند: روان پزشکان، روان شناسان، پرستاران روان پزشکي، مددکاران اجتماعی و مشاوران آموزش ديده. حتي با وجود کمک گرفتن ازديگران هم، پيدا کردن يک درمانگر خوب امر بسيار شخصي مي باشد. مراقب باشيد درمانگران زيادي وجود دارند که صلاحيت کافي براي اين کار ندارند. مطمئن باشيد شخصي که شما به عنوان يک درمانگر انتخاب مي کنيد، حتماً داراي مجوزکارباشد و اعتبار کافي براي اين امر داشته باشد. 

انواع رویکرد های درمانی 

امروزه انواع بسياری از درمان ها مورد استفاده قرار مي گيرد. انواع درمان هايي که متداول تراست، عبارتند از:
 

رفتاردرماني شناختي

درمانگر به شناختن نگرش های غير واقعي تان نسبت به خود، دنيا و آينده کمک مي کند. اين درمان به شما در تشخيص روش های فکري نادرست کمک مي کند. شما الگوهاي رفتاري و فکري جديدي پيدا خواهيد کرد که شما را به سوی زندگی سالم تر رهنمون می کند.

 

درمان متمرکز بر درمان جو (روان درماني بي رهنمود)

درمانگر به حرف هاي شما گوش مي دهد و به شما در فهميدن بهتراحساسات کمک مي کند.
 

روانکاوي

درمانگر با هدف کشف تجارب و احساسات نيمه آگاه و عميق مربوط به دوران کودکي به شما گوش مي دهد. شما معمولاً درمانگرتان را هر هفته چهار بار يا بيشتربراي چندين بار ملاقات می کنيد. 

 

روان درماني پويشي

در اين روش درمانگر بدون استفاده از روانکاوي رسمي، احساسات ناخود آگاه شما را به آگاهي آورده و آن را تعبير و تفسير مي کند. اين نوع درمان، اغلب متضمن اين است که هر چه به ذهن تان مي آيد، بگوييد. (تداعي آزاد)

 

پسيکودرام (نقش گذاري رواني)

از اين نوع درمان براي بيان احساسات پنهان استفاده مي شود. از شما خواسته مي شود در نقش مردم مختلفي که در زندگي تان وجود دارند، بازي کنيد و خود رابه جاي آنان قراردهيد. اين روش هم مي تواند به صورت گروهي انجام شود و هم به صورت دو نفره.
 

مشاوره زناشويی 
درمانگر زن و شوهر را به بهبودي روابط شان تشويق مي کند و به آنها در فائق آمدن بر مشکلات زندگي شان کمک مي کند. هر دو نفر (زن و شوهر) براي ياد گرفتن الگوهاي رفتاري جديد تلاش مي کنند. گاهي اوقات زوج، پيمان يا توافق نامه اي مبني بر چگونگي تغيير رفتارشان مي نويسند.
 

روان درماني خانواده

اين شکل روان درماني به جاي توجه به تک تک اعضا، خانواده را به عنوان يک کل مورد توجه قرار مي دهد. اين روش بر اين عقيده استواراست که شخص مشکل دار را جدای از محيط خانوادگي اش نمی توان شناخت. درمانگر بيان آزاد احساسات را بين افراد خانواده تشويق مي کند. روان درماني خانواده اغلب براي خانواده هايي که داراي بچه هايی با مشکلات رفتاری هستند و نيز برای خانواده هايی که با سوء استفاده جنسی، بيماری های خطرناک و سايرحوادث آسيب زا مواجهند، مناسب مي باشد.
 

گروه درماني (روان درماني گروهي)

يک گروه حدوداً از هشت نفر که مشکلات يکساني دارند و به طورمنظم با درمانگر ملاقات مي کنند، تشکيل مي شود. آنان در مورد مشکلات شان با يکديگر و با درمانگر مذاکره مي کنند. گروه درماني بيشتر براي مسائل رفتاري مانند مشکلات شخصيتي، استفاده از الکل و مواد مخدر، اختلالات در خوردن و انواع مشخصي از افسردگي کاربرد دارد.
 

روان درماني چه مدت وقت مي گيرد؟

ممکن است روان درمانی جلسات محدودی وقت بگيرد و يا ساليان زيادی طول بکشد. اين مساله بستگي به وسعت مشکلات شما و اهدافی که درمعالجه دارید و لحظه به لحظه پيشرفت تان را تشخيص می دهيد. شما بايد به طورجدی در مورد اين که چه مدت تحت درمان باشيد، تصميم بگيريد. تصميماتي که شما (نه درمانگر) مي گيريد، روي زندگي تان تأثير مهمی دارد.

 برای مشاوره روانشناسی می توانید با مشاوران روانشناس هنر زندگی تماس بگیرید.

منبع: روانشناسی چیست و روان درمانی به چه معناست؟

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : روانشناسی, چیست , روان درمانی ,به چه معناست,روانشناسی چیست , روان درمانی به چه معناست؟, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 200 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396 ساعت: 13:48

مرکز مشاوره روانشناسی | شمال تهران

مرکز مشاوره روانشناسی و روان درمانی هنر زندگی
(تنها مرکز مشاوره تایید شده ازسوی خانه روانشناس ایران جهت فعالیت در فضای مجازی)

تماس شبانه روزی
مشاوره تلفنی روانشناسی و مشاوره خانواده
تماس فقط از طریق تلفن ثابت
9099075228

در باره ی مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی هنر زندگی 

مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی در جهت ارتقا سلامت جامعه با آموزشهای نوین فردی و مشاوره های کاملا محرمانه توسط اساتید دانشگاه ها و مشاوران مجرب سعی در بهبود زندگی فردی هر ایرانی دارد. در بیست سالی که در کنار شما هستیم  هیچ زمانی اهمیت و حساسیت مشاوره به اندازه سالهای اخیر نبوده، در سالهای اخیر با توجه به دغدغه های بسیار مردم و پیچیده شدن روابط اجتماعی، راهنمایی و مشاوره یک فرد متخصص (مشاور روانشناس) امری جدایی ناپذیر در زندگی یکایک ما می باشد موسسه هنر زندگی و خانه روانشناس ایران امیدوارند که در راستای بهبود سلامت فردی و اجتماعی به شما کمک کنند و با راهنمایی ها و مراقبت های مستمر و متخصصانه در محیطی آرامش بخش و دوستانه در موفقیت و آرامش شما سهمی اساسی را ایفا کنند.

لزوم مشاوره روانشناسی    

امروزه اهمیت و جایگاه استفاده از خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی بیش از پیش بر ما نمایان است در حقیقت هرچه بر میزان تحصیلات و آگاهی مردم افزوده می‌شود و هرچه زمان به جلوتر گام برمی‌دارد، علاقه افراد جهت اخذ مشاوره و راهنمایی از مشاورین باتجربه و خبره (دکتر روانشناس) بیشتر و بیشتر می‌شود. با توجه به شیوه‌های زندگی نوین و پیچیده ‌تر شدن شرایط زندگی و گسترش روابط ،  افراد با استرسها و فشارهای بیشتری در زندگی روز مره خود مواجه اند این امر منجر به آن شده که همه ما  لزوم مشورت و مراقبت جستن از یک مشاور روانشناس خوب در زندگی خود را امری لازم بدانیم.


مشاوره خانواده

اهداف نزدیک راهنمايي و مشاوره روانشناسی

هدف نزديک راهنمايي، ياري کردن فرد است در حل مسايل زندگي و رفع مشکلات مادي و خانوادگي، انتخاب رشته تحصيلي، شغل و غيره. در همه اين موارد، راهنمايي با توجه به اوضاع و احوال خانواده و جامعه ای که فرد در آن زندگی میکند و خصوصيات و کيفيات فرد به کمک و ياري شخص مي‌پردازد. در واقع، در اين مرحله، راهنمايي پيشگيري و علاج واقعه قبل از وقوع است؛ زيرا با شناخت فرد و آشنا ساختن او با فرصت هاي مناسب و موقعيت‌ها، موارد موفقيت يا عدم موفقيت را برايش روشن مي سازد و مانع مي‌شود که مساعي وقت، سرمايه مادي و معنوي خود را در راهي ناشناخته صرف کند.

هدف غایی و بلند مدت مشاوره روانشناسی و مشاوره خانواده

اما هدف غايي مشاوره روانشناسی آن است که شخص بتواند با دانش و آگاهي به حل مسايل و مشکلات خويش بپردازد، در مراحل مختلف زندگی و پيشامدهاي آن، تصميمات عاقلانه و هوشيارانه اتخاذ نموده و هدف‌هاي با ارزشي براي خود انتخاب کند. بيهوده از شغلي به شغل ديگر نپردازد، از شاخه اي به شاخه ديگر نپرد. درواقع، هدف غايي مشاور روانشناس خوب ایجاد خودرهبري در فرد است. اهداف نزدیک و غایی، در حقيقت جدا از يکديگر نيستند. راهنمايي آني و نزديک، شرط لازم و مکمل راهنمايي غايي و خود-رهبري است.

منبع: مرکز مشاوره روانشناسی | شمال تهران

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : مرکز ,مشاوره ,روانشناسی , شمال, تهران ,مرکز مشاوره روانشناسی , شمال تهران, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 118 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 18:34

چه روش هایی برای درمان افسردگی مناسب است؟


روش های درمان افسردگی کدامند ؟ قبل از هر توصیه و پیشنهادی بهتر است بدانیم که افسردگی اصلا چه نشانه هایی دارد. شاید تاکنون افسردگی سراغ شما هم آمده باشد. زمان های بسیاری شما احساس کرده اید که میل و اشتیاقی به هیچ کاری ندارید. نسبت به زندگی بی میل هستید. علاقه ای به حضوردر جمع ندارید. به شدت درخود فرو رفته اید ومدام تصاویری از مشکلات، روح وذهن شمارا آزارمی دهد. و تمام روزنه هایامید را بسته میبینید. اگر می‌بینید افسردگی باعث می‌شود از زندگی روزانه‌تان عقب بیفتید، باید تلاش کنید تا این مشکل را حل کنید و از دیگران برای درمان افسردگی کمک بگیرید. برای اینکه بهترین روش درمان افسردگی را به‌کار بگیرید، باید بتوانید تمام روش های درمان افسردگی را که می توانید به کار بگیرید را بشناسید. بدون شک گام نخست برای درمان افسردگی شما بهره گیری از مشاوره روانشناسی است. با این مقاله از هنر زندگی همراه باشید تا با شناخت روش‌های درمان افسردگی گام اول را در درمان این بیماری آزاردهنده بردارید.

نکات تأمل‌برانگیز در انتخاب روش های درمان افسردگی مهم است

باید ریشه و علت افسردگی خود را پیدا کنید. برای همین تا می‌توانید اطلاعات خود را درباره‌ی افسردگی و درمان آن گسترش بدهید. روش و گزینه های مختلف درمان افسردگی را به طور دقیق بررسی کنید. باید مشخص شود که ریشه‌ی افسردگی‌تان چیست. اگر افسردگی دلایل پزشکی دارد، این مسئله مشخص و درمانی مناسب پی گرفته شود. شدتافسردگی نیز در تشخیص نوع درمان بسیار مهم است. هرچقدر شدت افسردگی بیشتر باشد، باید دقت و پیگیری بیشتری برای بهبودی کامل داشته باشید. علت افسردگی افراد مختلف باهم متفاوت است، پس درمان افسردگی نیز برای‌شان متفاوت خواهد بود. درمان و روشی کلی برای درمان افسردگی وجود ندارد. بنا به تفاوت‌هایی که هر فرد با دیگری دارد، روش درمان مناسب نیز متفاوت است. برای درمان افسردگی نباید عجله کنید. این فرایند گاهی بسیار زمانبر بوده و باید مراحل آن با حوصله و تلاش خوده فرد پیگیری گردد و زمان لازم صرف آن بشود. متعهد بودن به مراحل درمان بسیار اهمیت دارد. حتی پس از بهبودی در دوران، پس از بیماری نیز فراز و نشیب‌هایی وجود دارد که باید با صبر از آنها گذشت.

درمان افسردگی با تغییرسبک زندگی

تغییر سبک زندگی یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمان افسردگی است. حتی سایر روش‌های درمان نیز در سایه‌ی تغییر سبک زندگی بهتر عمل خواهند کرد. گاهی‌ اوقات تغییر سبک زندگی و حال‌وهوای فرد بیمار اصلا باعث می‌شود که به پیگیری درمان هیچ نیازی وجود نداشته باشد. ورزش روزانه به‌اندازه‌ی درمان دارویی می‌تواند اثربخش باشد. ورزش باعث می‌شود تا مواد شیمیایی نشاط‌آور و انرژی‌بخشی چون سروتنین و اندورفین در مغز آزاد شوند و سلول‌های مغزی رشد کنند؛ کاری که داروها به‌طور مصنوعی انجام می‌دهند. ورزش‌هایی مانند  ایروبیک یا پیاده روی ساده نیزاز جمله ورزش های مناسب برای بهبود افسردگی هستند. سعی کنید ارتباطات خود با د%Dnt-size: 12px; line-height: 27px; text-align: justify;">روش رفتاردرمانی شناختی، روان درمانی بینفردی و درمان روانشناختی. گاهی نیز برای درمان افسردگی از ترکیب این ۳ روش استفاده می‌شود.در این روش‌های درمانی، به شما آموزش داده می‌شود که چگونه ازافکارمنفی خود بکاهید. و به کمک مهارت‌های رفتاری به جنگ افسردگی بروید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند، ریشه و علت افسردگی خود را پیدا کنید، بدانید که عوامل افسردگی چه بوده است و راه‌های مناسب برای بازگشت به جاده زیبای سلامت را دوباره به‌ خاطر آورید.

درمان افسردگی با مراجعه به روانشناس

از احساسات و بیماری خود شرمنده نباشید. افسردگی بسیار شایع است. صحبت و مراجعه به یک متخصص روان‌شناسی می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی بکند. در صورتی که نیاز به درمان جدی‌تری داشته باشید، مشاور در این زمینه شما را راهنمایی می‌کند. صحبت درباره‌ی افسردگی با یک متخصص روان‌شناسی می‌تواند به‌سرعت باعث آگاهی بیشتر شما نسبت به بیماری و احساسات‌تان و همچنین با تشخیص صحیح علت افسردگی و آگاهی از روش های درمان افسردگی سبب می شود تا در مدت زمان کمی به بهبودی کامل دست پیدا کنید. افسردگی باعث می‌شود تا شما همه‌چیز را در زندگی مبهم و سیاه ببینید. مشاور به شما کمک می‌کند که چنین دیدگاه غیرواقعی و غیرمنطقی را از بین ببرید.

درمان افسردگی با راهکارهایی ساده

از جمله روش های درمان افسردگی که می توانید آنها را به کار بگیرید استفاده رفتن به یک کلاس ورزشی و فعالیت بدنی شدید یا پیاده روی در خیابان هایی که احساس خوبی نسبت به آنها دارید و نوشتن است که در روحیه شما بسیار تاثیر گذار می باشد.

فعالیت بدنی شدید

هرگاه احساس افسردگی کردید باید از نظر جسمی خود را فعّال نگه دارید تا انرژی‌های زیادیِ ذهن‌تان را مصرف کنید. احساس افسردگی، انرژی منفی در ذهن شما آزاد می‌کند که سبب تضعیف اشتیاق و امید نسبت به زندگی و کار می‌ شود.همچنین، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و زمینه را برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها فراهم می‌سازد. این انرژیمنفی با فعالیت بدنی شدید به بهترین نحو مصرف می‌شود. هر فعالیتی که دوست دارید را انجام دهید، فرقی نمی‌کند.


گشت زدن بی‌هدف

یکی دیگر از راه‌های مصرف انرژی منفی و منحرف کردن ذهن‌تان که از روش های درمان افسردگی ساده می باشد، گشت زدن یا رفتن بی‌هدف به هر کجاست. سوار اتوبوس یا مترو شوید و به یک طرف حرکت کنید. در بازارها و مراکز خرید بگردید. در یک رستوران بنشینید و هر چه دوست دارید بخورید یا بیاشامید. تا وقتی کاملاً خسته نشده‌اید به خانه برنگردید.


صحبت کردن با یک دوست نزدیک

از جمله روش های درمان افسردگی این است که مشکل خود را با یک دوست نزدیک در میان بگذارید. سعی کنید هر چه در دل دارید را بیرون بریزید. به اشتراک گذاشتن مشکل با یک دوست نزدیک، از شدت نیروی‌های منفی می‌کاهد. دوستان خوب، قادرند شما را از افسردگی درآورند. آن ها خصوصیات شما را خوب می‌شناسند و می‌توانند ایده‌های خوبی برای مواجه شدن با افسردگی به روشی مثبت در اختیارشما قرار دهند.


بنویسید و بنویسید

یک تکه کاغذ بردارید، یا رایانه تان را روشن کنید. یک فایل ایجاد کرده و شروع به نوشتن احساساتتان کنید. هیچ چیز را مخفی نگهندارید. هر چه واقعاً حس می‌کنید را بنویسید. زیاد در قید و بند معنی‌دار بودن نوشته‌هایتان نباشید.هر فردی ممکن است حتی با نزدیک‌ترین دوستانش نیز نتواند بعضی حرف‌ها را مطرح کند ولی با خودش که می‌تواند. بنابراین هر آنچه در دل دارید را روی کاغذ یا در رایانه بریزید و هیچوقت خسته یا عصبانی نشوید. پس از آن که توانستید احساسات سرکوب شده خود را بیرون بریزید، به مقدار قابل ملاحظه‌ای احساس راحتی خواهید کرد.آنچه تا کنون گفته شد،تنها نمونه های اندکی ازراهکارهایی است که به شما کمک میکندتا از آنها برای درمان افسردگی، کاهش اضطراب واسترس، منزوی بودن وخستگی های روحی و ذهنی خود بهره بگیرید.آنچه مسلم است بهترین روش مناسب برای درمان افسردگی و مشکلات روحی مراجعه به یک متخصص روانشناس و روان درمانگرمی باشد.شما هرقدر هم که به صورت فردی برای رهایی از این بیماری آزاردهنده به خوددرمانی بپردازیدموفق به درمان کامل بیماری خود نخواهید شد. پس توصیه ما این است که اگرشما یا هریک ازنزدیکانتان ازاین بیماری رنج می برید هرچه سریعتربه مشاورو پزشک روانشناس مراجعه کنید. تیم مشاوره روانشناسی هنرزندگی با بهره مندی از متخصصین روانشناس درهمین زمینه آماده پاسخگویی به مشکلات شما و ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.پس فرصت را ازدست ندهید و با ما تماس بگیرید.

منبع: چه روش هایی برای درمان افسردگی مناسب است؟

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : چه, روش هایی, برای, درمان, افسردگی, مناسب , روش هایی برای درمان افسردگی , نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 140 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 17:02

برترین راه درمان افسردگی بدون دارو


افسردگی نوعی واكنش روانی به یك كنش خارجی است كه موجب بروز برخی نشانه ها مانند اندوه و انزوا میشود. جدید ترین راه درمان افسردگی بدون دارو برای درمان فوری افسردگی چیزی است كه از درون علم روانشناسی جدید استخراج شده است. در این روش افسردگی فرد با استفاده از متعادل كردن ناگهانی و سریع شریانهای انرژی در بدن و افزایش ناگهانی هورمون دوپامین و سروتونین در بدن انجام میشود. در جدید ترین راه درمان افسردگی بدون دارو ، در صورتی كه تعداد دفعات انجام تمرین در فرد زیاد باشد سرعت تولید هورمونها بیش از سرعت بازجذب است و فرد بصورت تقریبا پایدار سلامت موقت خود را باز می یابد. دست یابی به سلامتی كامل متضمن مشاوره های مداوم و مستمر و ادامه تمرینات برای مدت زیاد است. جدید ترین راه درمان افسردگی بدون دارو هم اكنون در مراكز معتبر مشاوره روانشناسی قابل ارائه به افراد است. مركز مشاوره هنر زندگی با ارائه مشاوره توسط مشاوران مجرب این امكان را برای درمان فوری افراد فراهم میكند. البته این روش درمان افسردگی بدون دارو روشی است كه باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود. سطح درمان در برخی روشهای درمان فوری بیش از هشیار است و نیازمند متخصص روانشناسی بویژه در گرایش هیپنوتیزم و درمان فوری در فرا هشیار است. ولی در این روش جدید درمان افسردگی بدون دارو ، انجام برخی تمرینات كافی است. جدید ترین راه درمان افسردگی بدون دارو درمانی كاملا علمی و ثابت شده و آزمون شده است.

چرا درمان افسردگی بدون دارو

جدیدترین راه درمان افسردگی بدون دارو چیست و چه مزایایی دارد؟ درمان فوری افسردگی و دیگر اختلالات رفتاری امروزه كاملا امكانپذیر است روشها خاصی برای درمان ناگهانی و فوری افسردگی در كمتر از یك ساعت وجود دارد كه میتواند برای عموم افراد استفاده شود. البته بسته به نوع افسردگی و شدت آن و میزان ظرفیت و دانش فرد و سن و حتی جنسیت او روش درمان كمی تفاوت دارد. به عنوان مثال در خانمها میزان كلی آمار افسردگی و احتمال ابتلا به آن بیشتر است لذا درمان نیز در آنها با سختی بیشتری همراه است. در موارد بسیاری درمان افسردگی بصورت فوری برای خانمها باید در بیش از 3 جلسه انجام شود تا به پایداری لازم برسد. ادامه تمرین برای درمان كامل باید با مشاوره در طول چند جلسه انجام شود. در درمانهای كوتاه مدت افسردگی بدون دارو ، تكیه بر تعادل هورمونی با استفاده از مدیتیشن و ورزشهای سبك و كوتاه هوازی است. در درمان افسردگی بدون دارو ، ورزش با تنظیم سروتونین و توراپی نفرین به كاهش افسردگی كمك میكند. پ.مورالی استاد دانشگاه دوك 5 دفعه در هفته وزرش هوازی به مدت 20 تا 30 دقیقه را برای درمان افسردگی بدون دارو توصیه میكند. او راه رفتن تند و ایروبیك را نیز توصیه میكند. از روشهایی كه باعث درمان فوری بخش زیادی از افسردگی میشود طب سوزنی است. این روش البته یك متد روانشناختی نیست ولی در كنار مشاوره و درمانهای تمرینی و درمان فوری افسردگی بدون دارو میتواند استفاده شود. مدیتیشن در درمان سریع 20 تا 50% عوارض افسردگی موثر است و در صورتی كه در هر هفته بصورت مكرر تكرار شود موجب بهبود كامل میشود. از مدیتیشنهای مخصوص یوگا هم میتوانید برای رفع فوری افسردگی استفاده كنید چرا كه دارای اثر بهتری در درمان است.

درمان افسردگی بدون دارو

منبع: برترین راه درمان افسردگی بدون دارو

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : برترین, راه ,درمان, افسردگی, بدون دارو,برترین راه درمان افسردگی, بدون دارو, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 121 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 16:20

درمان اضطراب و تمرین های کاهش استرس

اضطراب و استرس در دنیای كنونی و جوامع مدرن امروزی گسترش بسیاری یافته است. اگرچه میزان سطح دانش و آگاهی و رفاه افزایش یافته است ولی میزان استرس ناشی از كار و زندگی پر تنش در شهرها نیز بشدت افزایش یافته است. به همین علت درمان استرس نیز مورد توجه بسیاری از مردم می باشد. افراد زیادی در جستجوی تمرینهای كاهش استرس هستند و همواره مراكز روانشناسی معتبری هم وجود دارد كه در پی رفع این نیاز افراد به درمان استرس و تمرینهای كاهش استرس می باشند. استرس یك واكنش طبیعی افراد به كنشهای استرس زای بیرونی است. بدن با ترشح هورمون ادرنالین میخواهد به فرد در خصوص خطرات هشدار دهد. در واقع فردی كه در حین یك روز كاری پر استرس دچار اضطراب میشود این پیام را از بدن دریافت میكند كه سلامتی او بدلیل فشار زیادی كه به بدن وارد میكند در خطر است. بنابرایناسترس ها و اضطراب ها در یك مقدار كم مفید است ولی افزایش آن موجب برهم خوردن تعادل روانی میشود. در این مقاله به بررسی درمان اضطراب و تمرینهای كاهش استرس می پردازیم. مركز روانشناسی هنر زندگی شما را در یافتن روشهای موثر درمان اضطراب و كاهش استرس یاری میكند.

عوامل ایجاد اضطراب و استرس و راه های درمان؟


اضطرابها در واقع بدو دسته تقسیم میشوند. آن دسته كه ناشی از تهدیدهای فیزیولوژیكی، و دیگر نوعی كه ناشی از وابستگی روانی است. در شهر ها و میان مردم جوامع مدرن، هر دو نوع به شدت دیده میشوند. در نوع اول فرد بخاطر كارهای سخت و طاقت فرسای طولانی و استرس ناشی از آن دچار نوعی استرس میشوند و این بصورت مزمن آنها را درگیر میكند. در نوع دوم افراد به شدت به دنبال موفقیت و كسب و كار خوب هستند و این موجب ایجاد نوعی وابستگی روانی بین دستاوردهای مورد نظر و میزان شادی در افراد میشود. در این حالت نوعی وابستگی روانی همراه با استرس در فرد ایجاد میشود كه زمینه استرسهای شدید در فرد را ایجاد میكند. درمان استرس در افرادی كه ناگزیر درگیر كارهای روزمره و فشاركار زیاد اند با انجام برخی تمرینها برای درمان آن میتوانند تا حد زیادی از عوارض آن بكاهند. درمان استرس زیاد، با تمرین زیاد هم میسر است. مركز مشاوره هنر زندگی با ارائه مشاوره های تخصصی بسیار كامل به افراد راه كارهای بسیار نوینی را برای رفع استرس و كاستن آن به شما ارائه مینماید. ورزش، مصرف غذاهای كم كالری، مصرف میوه و سبزیجات، مدیتیشن، پیاده روی، ارتباط بیشتر با خانواده، كار، سرگرمی، تفریح و ... همگی میتوانند موجب افزایش آرامش و شادی افراد شوند. تحقیقات نشان داده است كه شادی ارتباط مستقیم با كاهش استرس دارد. برخی انواع استرس و اضطراب بصورت مضمن در افراد بوجود میآید كه باید در زمان طولانی تری درمان شوند. درمان این نوع اضطراب ها بدون دارو هم میسر است. البته در مواردی به تشخیص مشاور باید استفاده از دارو هم در كنار روشهای بدون دارو استفاده شود. درمان استرس و تمرین كاهش استرس هر دو باید با هم انجام شود. در این صورت است كه درمان با سرعت بیشتری انجام میشود. در زیر برخی از مهمترین روشهای درمان اضطراب و تمرینهای كاهش استرس ارائه شده است:
1- روزانه 3 نوبت ورزش سبك به مدت 10 دقیقه
2- مصرف بسیار زیاد آب سالم و بهداشتی مانند آب معدنی
3- استAF. بنابراین به مشاور مراجعه كنید و بهبود یابید. در زیر مراحل درمان توسط مركز مشاوره ارائه شده است.
1- مشاوره و دریافت اطلاعات اولیه و اصلی در مورد استرس فرد مشاوره شونده
2- بررسی و تحلیل توسط مشاور و تشكیل پرونده برای فرد مشاوره شونده
3- تعیین روش درمان برای فرد مشاوره شونده
4- ارائه تمرینات غلبه بر استرس در شرایط استرس زا برای فرد
5- پیگیری و ارزیابی تاثیرات درمان تا درمان كامل

منبع: درمان اضطراب و تمرین های کاهش استرس

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : درمان, اضطراب ,تمرین های کاهش استرس,درمان اضطراب , تمرین های کاهش استرس, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 160 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 14:58

روشهای صحیح مطالعه

 

هنوز هم یکی از وظایف مهم دانشجویان مطالعه کردن کتابهای درسی است و به نظر نمی رسد به این زودی از اهمیت آن کاسته شود. بنابر این وقتی دانش و مهارت های مطالعه کردن ارتقاء یابد می توان انتظار داشت نتایج تحصیلی دلخواه دانشچویان راحت تر و در زمان کوتاه تری بدست آید. هرچند، اگر در مراحل آغازین کسب مهارت های مطالعه هستید "همت بلند باید، که مردان و زنان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند". این مطالب را چهارچوبی بدانید که مسیر اقدامات شما را برای کسب دانش و مهارتها ی لازم روشن می سازد. فراموش نکنید همکاران روانشناس ما  در مرکز مشاوره دانشگاه همیشه در کنار شما هستند.

 

 مطالعه یک کتاب درسی به سه گروه از عوامل بستگی دارد

1-روشها و ویژگیهای مطالعه کننده

2-ویژگیهای محتوایی و شکلی کتاب

3-محیط مطالعه

چون کنترل دانشجویان بر عوامل گروه اول بیشتر است به این عوامل اشاره می شود

بایدها و نبایدهای روش مطالعه کردن

  مطالب کتاب را سریع بخوانید

 تندخوانی توجه و تمرکز را افزایش داده و در نتیجه فهم و یادگیری مطالب را تسهیل می کند. ذهن ما قادر است در یک دقیقه هزاران کلمه را پردازش کند ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و حواس پرتی ایجاد می شود

 

 - به جای خواندن کلمه به کلمه متن، جمله ها را با تاکید بر کلمه های کلیدی بخوانید. عبارت خوانی  به تمرکز حواس کمک می کند.دراین طریق خواننده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست، بخواند. اگرسرعت آنقدرکم باشد که ذهن از حالت فعال بودن بازبماند، احساس دلزدگی ایجاد می شود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می کند و از روند مطالعه خارج می شود.

 

 چند روش برای افزایش انگیزه در مطالعه

قبل از شروع هر کتاب درباره مطلب مطرح شده هر مبحث از خود سوالاتی مطرح کنید یا راجع به محتوای مطلب حدس بزنید

حتما نباید هر کتاب را از صفحات اول شروع کرد گاهی می توانید باتوجه به علاقمندی خود از صفحات مورد توجهتان شروع کنید تا کنجکاویتان تحریک شود

سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن اهدافی که برایتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه ایجاد کنید ، زیرا علاقه داشتن به موضوعی سبب تمرکز حواس در هنگام مطالعه آن موضوع می شود. قبل از شروع برای خود پاداشی کوچک (خوردن یک شکلات ، چند قدم راه رفتن ،... ) جهت اتمام هر مبحث در نظر بگیرید وتا پایان مطلب موردنظر از مطالعه دست نکشید

چند روش برای افزایش تمرکز حواس هنگام مطالعه

 * موقعیت هایی که نمی توانید در آنها تمرکز حواس داشته باشید ، تجزیه و تحلیل کنید ، احساسات خود را مورد بررسی قرار دهید و بدانید چه عواملی افکار شما را دگرگون می کنند. افکار منفی را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می توانید به طور منطقی تعبیر و تفسیر کنید

 * چند برگ کاغذ روی میز مطالعه خود داشته باشید و مواردی از افکار منحرف کننده و مزاحم را یادداشت کنید و بعد از مطالعه نسبت به حل آنها در حد امکان اقدام نمائید

 * ممکن است حواس پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید ، بی خوابی ، خستگی و یا علل درونی دیگری باشد در چنین مواقعی مطالعه نکنید

 * استفاده از یک استراحت کوتاه در هر ساعت ، انرژی لازم برای حفظ تمرکز حواس را برای مدت طولانی تری در اختیار فرد می گذارد

 * موضوعات مطالعه خود را تقسیم بندی کنید یعنی هر موضوعی را که می خواهید مطالعه کنید آن را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کرده و به تدریج در زمان های مختلفی آنها را مطالعه کنید

 سبک و ساختار مطالعه را رعایت کنید

1-زمان مطالعه

 بهترین زمان برای مطالعه وقتی است که فرد بدون خستگی ، گرسنگی ، تشنگی واسترس باشد معمولا صبح زود آمادگی ذهن برای یادگیری بیشتر است. البته برخی افراد هنگام شب بهتر می توانند مطالعه کنند.

 

2-محیط مطالعه 

 محل مطالعه باید از هر نظر مانند نور ، دما ، درجه حرارت و... مناسب باشد. در مکان های خیلی سرد یا خیلی گرم به مطالعه نپردازید

 محرک های محیطی از قبیل رادیو ، تلویزیون ، تلفن و... که باعث حواس پرتی شما می شوند را از موقعیت مطالعه خود حذف کنید

 مطالعه در حالتهایی نظیر دراز کشیدن ، به پشت خوابین ، در حال راه رفتن ، تکیه زدن به دیوار و امثال این ها مفید نمی باشد زیرا در چنین موقعیت هایی نمی توان تمرکز حواس خود را حفظ نمود ، بنابراین   هنگام مطالعه سعی شود خم شدن کمر عادت نشود و فاصله کتاب تا چشم سی سانتیمتر باشد

 بهترین وضعیت برای درس خواندن ، نشستن پشت میز مطالعه می باشد و بدترین وضعیت درازکش می باشد چرا که در این حالت فرد سریع از حال و هوای مطالعه خارج می شود

 هنگام مطالعه لباس راحتی به تن کنید ، لباسی که نه بسیار زبر باشد نه بسیار نرم ، نه بسیار گشاد باشد نه بسیار تنگ
برای صحبت با مشاور روانشناس به هنر زندگی سر بزنید

منبع: روشهای صحیح مطالعه

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : روشهای, صحیح, مطالعه,روشهای صحیح, مطالعه, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 110 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 14:28

چگونه یک ارتباط موفق برقرار کنیم

غلبه بر سد کننده های ارتباط
گوش کردن

در انسان دو گوش و یک دهان وجود دارد، و گوش کردن مهمترین مهارت ارتباطی است. بدبختانه افراد کمی گوش دهنده خوب هستند. گوش کردن فراتر از تنها با گوش شنیدن است. گوش کردن ترکیبی از گفته‌ها و درگیری با شخصی است که حرف می‌زند. گوش دادن فعال یک روش گوش کردن و پاسخ دادن به شخص دیگری است که درک دوجانبه را بهبود می‌بخشد. مشاوره روان درمانی میگوید گوش کردن باعث پیروزی شخص بر مسدود کننده های ارتباط می‌شود.
 

در گوش دادن فعال پنج سطح وجود دارد

الف) تأییدها (اعلام وصول‌های) اساسی (تشویق کننده‌ها) تأییدهای اساسی (تشویق‌کننده‌ها)، شامل علایم کلامی، غیر کلامی و دیداری است. در تأییدها، صداها و کلمات نیز نقش دارند، تشویق کننده‌ها به گوینده علامت می‌دهند که شنونده با علاقه و توجه در حال گوش دادن است، تأییدهای اساسی (یا تشویق کننده‌ها) از نظر مشاوره روانشناسی عبارت است از: سر تکان دادن، خم شدن به جلو یا به عقب، برقراری تماس چشمی، آها و هوم، اوه واقعاً، نه بابا، بیشتر توضیح بده، گفتی که ، به نظرم گفتی که، بنابراین...، می‌فهمم، بله و مانند آن است.
 

ب) پرسش‌ها

ممکن است این طور به نظر برسد که پرسیدن در مقابل گوش کردن است. اما گوش دهنده فعال به منظور نشان دادن علاقه خود به گوینده که ؛ 1) چه می‌گوید و 2) نشان دادن این که سعی دارد درک بهتری از نقطه نظر گوینده به دست آورد، پرسش‌هایی مطرح می‌کند. در گوش کردن پرسش‌های باز به پرسش‌های بسته ترجیح داده می‌شود. زیرا فرصت بیشتری به گوینده می‌دهد تا بیشتر توضیح دهد و انیز فکار و احساس‌های خود را کشف کند. زمان مناسب طرح پرسش نیز مهم است.

 

ج) نقل بیان کردن (تأویل)

نقل بیان بر محتوای حرف‌های گوینده تمرکز دارد. در نقل بیان، به منظور روشن سازی حرف‌های گوینده و گرفتن تأیید مبنی بر این که حرف‌ها درست درک شده است، آنچه که گفته‌ شده خلاصه می‌شود. گام‌های نقل بیان عبارت است از

  • اجازه دهید گوینده آنچه را که می‌خواهد بگوید، به پایان برساند (کلام منعقد شود).
  • آنچه را که فکر می‌کنید گوینده گفته است، به زبان خودتان مجدداً بگویید (دوباره گفتن به زبان شخصی)
  • چنانچه گوینده درک شما از صحبت خود را تأیید کرد، بحث را ادامه دهید.
  • چنانچه گوینده گفت حرف‌هایش را درست درک نکرده‌اید از وی بخواهید آنچه را که گفته، دوباره بگوید؛ «حرف‌های شما را نفهمیدم (متوجه نشدم)، می‌توانید دوباره بگویید (تکرار کنید)»

د) انعکاس آیینه‌ای احساس‌ها (آیینه سازی)

آیینه سازی یعنی انعکاس هیجان‌های گوینده هنگامی که وی آن هیجان‌ها را به صور مختلف، آشکار یا ناآشکار، تجربه می‌کند. شنونده باید به گونه انحصاری بر محتوای حرف‌های گوینده تمرکز کند، با چنین تمرکزی بعد هیجانی مباحثه از دست نمی‌رود. توصیه می‌شود گوینده را تشویق کنید احساس‌های خود ( مانند لذت، غم و غصه، ناکامی، خشم و سوگ) را افشا کند. انعکاس احساس به گوینده کمک می‌کند هیجان‌های خود را درک کند و به سوی  حل مشکل حرکت کند. در ادامه چند توصیه برای درک و تأیید احساس‌ها  آورده شده است:

  • به کلمات احساسی گوینده توجه کنید.
  • ممکن است گوینده به خاطر سرکوبی احساس‌‌ها کلاً از این گونه کلمات احساسی استفاده نکند (موردی که در فرهنگ ایرانی به شدت رایج است). بنابراین، شما باید به محتوای حرف‌های گوینده تمرکز کنید و از خود بپرسید: اگر من چنین تجربه‌ای داشتم، و اگر درحال گفتن یا انجام دادن آن بودم چه احساسی پیدا می‌کردم.
  • به زبان بدن گوینده توجه کنید، حالات چهره، تن صدا، حالات و حرکات بدنی مهم هستند.
  •  

ه) انعکاس معنا

وقتی کسی بداند که چگونه احساس و محتوا را به طور جداگانه انعکاس دهد، برای وی نسبتاً آسان است که این دو را با هم جمع کند. با هم به کار بردن انعکاس احساس و محتوا را انعکاس معنا می‌گویند.

استفاده از فرمول زیر برای انعکاس محتوا توصیه می‌شود:

«شما احساس .............. (کلمه احساسی را به کار ببرید) می‌کنید، چون ............ (رویداد یا محتوای در ارتباط با احساس را به کار ببرید) مثلاً: شما ناراحت هستید چون دیروز تکلیف خودتان را انجام ندادید.

 

و) انعکاس‌های تخلیصی (خلاصه شده)
 

یک انعکاس تخلیصی یک جمله کوتاه از مطلب و احسا‌های اصلی گوینده است که در یک دوره طولانی مباجثه بیان شده یا نشان داده شده است. یک خلاصه‌سازی خوب ممکن است به گوینده کمک کند به هم پیوستگی و  درک بهتری از موقعیت به دست آورده  و نتیجه‌گیری مناسبی انجام دهد. در ادامه تابلویی برای گوش دادن فعال آورده شده که بیشتر موارد را خلاصه می‌‌کند.

گوش دادن فعال

رفتارهایی که از گوش دادن فعال حمایت می‌کند

·        به بدن خود وضعیت راحتی بدهید و آن را حفظ کنید (منظور شل و ول بودن بدن نیست)

·        چنانچه نشسته‌اید کمی به جلو خم شوید.

·        صورت رو در رو و چشم‌های دو طرف در یک سطح باشد.

·        حرکات بدنی باز را به کار ببرید و آن را حفظ کنید.

·        فاصله مناسبی را حفظ کنید (حدود 150 سانتی متر)

·        علامت‌های تأییدی (اعلام وصول پیام) ساده‌ای ارایه کنید.

·        معنا را انعکاس دهید (نقل بیان کنید).

·        تماس چشمی داشته باشید.

·        محیطی برای گوش کردن فراهم کنید که موجب حواس پرتی نشود.

رفتارهایی که مانع گوش دادن فعال می‌شود

·        اعمال حواس پرت کننده (مانند بازی کردن با چیزی، کاری دیگر کردن، حرکات اضافی در بدن، چشم دوختن، جلو عقب رفتن، روی هم انداختن پا، بازی دادن پا، رها کردن دست‌ها، حالت شکستگی در کمر و پشت به پهلو یا به جلو و عقب)

·        حرف زدن در مود خود و بیان داستان خود بدون تأیید (اعلام وصول) گفته‌های گوینده.

·        سکوت و پاسخ ندادن.

·        بی اعتبار سازی، کم ارزش کردن حرف گوینده.

·        قطع کلام گوینده

·        انتقاد و سرزنش گوینده

·        قضاوت کردن

·        تشخیص ذهن و درون گوینده (تشخیص گذاری)

·        پند دادن / راه حل دادن

·        عوض کردن موضوع

·        اطمینان بخشی بدون تأیید (اعلام وصل ) حرف‌های گوینده.

خواندن زبان بدن

ایجاد ارتباط موفق و صحیح با دیگران

از زمان ابتدایی‌ترین نژاد انسانی، ارتباط غیر کلامی، از جمله، زبان بدن، معنایی برای ارتباط بین فردی داشت و پیش از ظهور زبان مدت زیادی از آن استفاده شده است (زبان اشاره سرخ پوستی، ناشنوایان و ... نمونه‌ای از غلبه و سادگی زبان بدن است). اما تنها در چندین سال اخیر دانشمدان علوم رفتاری مشاهدات منظمی از معنای علائم غیرکلامی انجام داده‌اند. در یک پیام، برای اطلاعات واقعی کلمات یک حامل مناسب است. محتوای یک مباحثه می‌تواند مهم باشد. اما هنگامی که هیجان‌ها وارد مباحثه می‌شود، باید به آنها توجهی اساسی داشت. این گونه هیجان‌ها اکثراً به وسیله زبان بدن و عناصر غیرکلامی به شنونده نشان داده می‌شوند. درک کردن و توانایی خواندن زبان بدن یکی از مهمترین مهارت‌های ارتباط مؤثر است.
 

توجه متمرکز بر نشانه‌های (یا سرنخ‌های) مهم حالت و بیان چهره به ویژه چشم‌ها (چشم‌ها همه چیز را می‌گویند) و حالت صدا در درک حالات درونی شخص بسیار کارآمد و رسا هستند. تن صدا اطلاعاتی در باره احساس‌ها، خشم، ملالت و خستگی، افسردگی، اشتیاق یا بی‌اعتقادی و بی‌ایمانی می‌دهد. حالات و حرکات بدنی یعنی حرکات سر، پاها، دست‌ها، سطح حرمت خود و عزت نفس و انرژی درونی شخص را آشکار می‌کند. سبک لباس پوشیدن و محیط اطراف شخص نشانه‌هایی در باره خصوصیات شخصی وی ارایه می‌کند.

منبع: چگونه یک ارتباط موفق برقرار کنیم

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : چگونه ,یک, ارتباط ,موفق ,برقرار کنیم, ارتباط موفق برقرار کنیم, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 143 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 13:26

نشانه های عزت نفس پایین | نقش دوست در شادی
اگر خودتان را قبول ندارید یا حرمت نفس پائینی دارید مطمئن باشید دلتان نمی‌خواهد سرحال و بشاش باشید
یک پژوهش جدید در مشاوره روانشناسی نشان می‌دهد که سرحال‌آوردن یک دوست، زمانی که او عزت نفس پائینی دارد بی‌نتیجه است. پژوهشگران دریافتند آدم‌های با حرمت نفس پائین نگاهی منفی به خود دارند و دلشان نمی‌خواهد جنبه‌های مثبت را در نظر بگیرند. آنها اغلب بازخوردهای انتقادی، شکست در روابط احساسی یا درخواست‌های شغلی ناموفق را شاهدی بر بی‌ارزش بودن خود تفسیر می‌کنند. همچنین، دلشان نمی‌خواهد جنبه معنوی و روحانی زندگی خود را بهتر کنند یک مشاور روانشناس حرمت خود یا عزت نفس نگاهی ارزیابانه به خود تعریف می کند. به بیان دیگر حرمت خود به معنی قضاوتی است که هر کسی نسبت به خود دارد و میزان ارزشمندی است که هر کسی برای خود قائل است. بنابراین عزت نفی یا حرمت خود حالت مثبت یا منفی ندارد. برخلاف اعتماد به نفس هیچ کس نیست که برای خود هیچ ارزشی قائل نباشد حتی کسی که خودکشی می‌کند از این موضوع ناراحت است که کسی قادر به درک ارزشمندی او نیست. چون کسی نمی داند من چقدر خوبم بهتر است که به دنیایی بروم که قدر من را بدانند
کسی که حرمت نفس پائینی دارد دلش می‌خواهد دوستش همان نگاهی را به او داشته باشد که او به خودش دارد. همچنین؛ اغلب دربرابر تلاش دوستان برای یادآوری خاطرات خوب مقاومت می‌کنند و از بازتعبیر مثبت به هر چیزی اجتناب می‌کنند: یعنی از اظهار خوشبینی و دلگرمی نسبت به موقعیت قاصرند. در واقع عزت نفس محصول مقایسه‌های «خود با خود» یا مقایسه‌های «خود با محیط اجتماعی» است. خود پنداره یا خویشتن پنداشت یا شناختی که هر کسی در لحظه حاضر از خود شکل داده است با دو زمینه اساسی به پیش برده می‌شود مورد نخست، صفات، خوصیات، ویژگیها و در مجموع شخصیت است. خصوصیات فردی و شخصیتی چیزی است که ما از خود می شناسیم. ما می دانیم چقدر صبوریم، سخت کوشیم، وفاداریم، ثابت قدم و استوار، گرم یا سرد و مانند آن هستیم، همه این خصوصیات برداشت ما از خود یا خویشتن پنداشت مبتنی بر صفات ما هستند. مورد دوم، نقشهای اجتماعی است که هر کسی در زندگی برعهده دارد. هر کسی در زندگی نقشهایی را به عنوان فرزند، پدر، مادر، شغل، همسر، شهروند و مانند آن در نظر می‌گیرد. همه این وضعیتهای متکی به نقش همانهایی هستند که ما هم اکنون آنها را برعهده گرفته‌ایم. البته انگاره بدنی نیز به عنوان نوعی جنبه‌ای خویشتن پنداشت جسمی همواره بر همه تأثیر می‌گذارد به ویژه زنها که در نود و نه درصد زندگی از بدن خود ناراضی هستند با انگاره بدنی درگیر خواهند بود.در این موارد شخص با حرمت نفس پایین میخواهد که دوست بطور مثال بدن او را زشت ببیند که بهار است یک دوست خوب متوجه این نکته باشد و با ظرافت سنجی خود فقط با شخص مذکور همدردی کند و روی یاد آوری خاطرات خوب وی تمرکز کند.


نقش دوست در برابر دوست با عزت نفس پایین

یک دوست می‌تواند مخمصه و وضع نامساعد یا دشواری یک موقعیت را بفهمد، که این نشان می‌دهد که بیان هیحان منفی مناسب و قابل درک است

آنچنان‌که در مجلة روانشناسی شخصیت و اجتماعی منتشر شده است، پژوهشگران دریافتند مدرکی نیست که بازتعبیر مثبت به بیماران با حرمت نفس پائین کمک کند
درواقع، حمایت مردم از دوستان با حرمت نفس پائین، اغلب وقتی می‌خواهند دل دوستشان را شاد کنند، احساس آنها را به خودشان بدتر می‌کند. مشارکت‌کننده‌های برخی از بررسی‌ها نشان داphans: 2; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; float: none; display: inline !important; background-color: rgb(255, 255, 255);">منبع: نشانه های عزت نفس پایین | نقش دوست در شادی
روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : نشانه های, عزت نفس, پایین , نقش دوست ,شادی,نشانه های عزت نفس پایین , نقش دوست در شادی, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 148 تاريخ : دوشنبه 14 اسفند 1396 ساعت: 19:15

درک کودک از عدالت

حس عدالت خواهی در کودکان و واکنش کودکان نسبت به بی عدالتی

حس عدالت خواهی در کودکان و واکنش آنها نسبت به بی عدالتی از مواردی است در تربیت کودکان بسیار موثر است. در زندگی روزمره داشتن عدالت و انصاف در برقراری ارتباط نقش حائز اهمیتی را ایفا می کند.یکی از ارتباطات مهم مطرح در مشاوره روانشناسی ،ارتباط کودک با والدین و همچنین با هم سالان خود می باشد. شاید والدین به این نکته حساس واقف نباشند که کودک حس عدالت خواهی را به خوبی می فهمد و در مقابل بی عدالتی واکنش نشان می دهند، از دید یک مشاور روانشناس دانستن این نکات ظریف می تواند به شما در تربیت کودک و برقراری ارتباط بهینه با وی تاثیر بسزایی داشته باشد.بچه‌های شش ساله عدالت و انصاف را درک می کنند. یک بررسی در روانشناسی نشان می‌دهد که بچه‌های شش ساله ایده‌های پیشرفته‌ای درباره انصاف دارند . مایلند هزینه برای مدالخه در چیزی که آن معتقدند منصفانه نیست بپردازند. اما این بررسی نشان داد که وقتی بچه‌های خردسال به رفتاری غیرمنصفانه واکنش نشان می‌دهند طرف عضوی از گروه را می‌گرفتند که در گروه اجتماعی خودشان بود. با وجود این، بچه‌های دوساله با احتمال بیشتری برای توقف هر رفتار خودخواهانه‌ای مداخله می‌کردند، خواه قربانی عضوی از گروه اجتماعی خودشان بود یا نه ! مردم حس عدالت خواهی وواکنش در مقابل بی عدالتی را به طور گسترده در بزرگسالی می‌بینند اما نخستین بار دانشمندان توانستنند آن را در بچه‌ها تحقیق کنند. این ایده که بچه‌ها مراقب، مواظب و دلسوز نابرابری بین کسانی که جایی نیستند، تا خودشان تا حدی تعجب برانگیز است. آنها مراقب و مواظب و دلسوز عدالت یا انصافند و مایلند دربرابر اعمال خودخواهانه مداخله کنند و حتی مایلند هزینه این مداخله را بدهند.

حس عدالت خواهی در کودکان


پژوهشگران روانشناسی برای بررسی حس عدالت خواهی در کودکان و بررسی اینکه واکنش کودکان نسبت به بی عدالتیچگونه است، 64 کودک (32نفر شش ساله و 32نفر هشت ساله) را انتخاب کردند. سپس با جایگزینی تصادفی در تیمی براساس رنگ آبی و زرد قرار دادند. سپس چند فعالیت برای تقویت عضویتشان در گروه به آنها دادند. برای مثال، اعضای گروه آبی کلاه‌های مهمانی آبی داشتند و از آنها خواسته شد تصویری بکشند که فقط از رنگ آبی استفاده می‌شد.
وقتی پژوهشگران مطمئن شدند بچه‌ها گروه خودشان را ترجیح می‌دهند، از آنها خواستند به‌عنوان قاضی بی‌طرف تعیین کنند که آیا روشی که بچه‌های دیگر کیکی را به شش قسمت تقسیم کرده بودند منصفانه است یا نه ؟ بچه‌ها کیسه‌های کاغذی با صورت و کلاهی دریافت کردند که نشان می‌داد رنگ تیم بچه‌ها دریافت کننده روی آن از کدام تیم بودند. «قاضی‌ها» گفته بودند که اگر شش آبنبات منصفانه تقسیم شده است، بچه‌های دیگر آب‌نبات دریافت خواهند کرد. اما اگر آنها نبودند، بچه‌های مرود مطالعه باید یکی از تکه‌های آبنبات خودشان را قربانی می‌کردند و آبنبات متعلق به دو بازیگر دیگر را به زمین می‌انداختند. پژوهشگران دریافتند که بچه‌ها هر دو گروه سنی تمایل به مداخله دربرابر رفتار که آنها غیرمنصفانه تشخیص می‌دادند مداخله می‌کردند،اما به‌خاطر حساسیت بیشتر به عمل خودخواهی همچنانکه بزرگتر می‌شدند سو گیری این مداخله نیز تغییر می کرد.
افزون‌برا%9نید.
برای دریافت مشاوره روانشناسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هنر زندگی سر بزنید

منبع: درک کودک از عدالت

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : درک ,کودک ,عدالت,درک کودک,درک کودک از عدالت, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 148 تاريخ : دوشنبه 14 اسفند 1396 ساعت: 18:14

تشخیص و راههای کاهش استرس در کودکان

درمان و کاهش استرس در کودکان

تشخیص و کاهش استرس در کودکان نقش کلیدی در فرایند اجتماعی شدن کودک دارد. ترس و تشویش باعث ابتلا بهاضطراب و استرس در کودکان میشود و لذا والدین باید در مسیر رشد کودکان خود کاملا متوجه بروز و ظهور این عوامل در رفتار ایشان باشند. رفتارهایی مثل خجالتی و گوشه گیر بودن، جزو شایع ترین استرسهای اجتماعی کودکان است که می تواند زندگی آنان را مختل کند. بروز ترس در کودکان، قابل پیش بینی و در تمام سنین، یکسان نیست. نقش محوری خانواده به عنوان عاملی در ایجاد اختلال اضطراب در کودکان و یا رفع آن همیشه مورد تاکید است. در مواردی انتقال استرس برای کودک از پدر و مادر ، بر اثر مشاهده و الگوسازی رفتارهای ایشان صورت می گیرد. کودکان می توانند برای مقابله با استرس و اضطراب و ناکامی، از روش های دفاعی مانند کناره گیری، انکار کردن، سرکوبی و فرافکنی استفاده کنند. کودک یاد گرفته همیشه از موقعیتها و شرایط ناراحت کننده و محرکهای آزار دهنده، کناره گیری کند تا به آرامش برسد. مشاورین روانشناس همچنین مکیدن انگشتان و شب ادرای را نیز از علائم اضطراب و استرس کودکان میدانند که حتی در سنین نوجوانی هم قابل مشاهده است. در واقع وقتی کودک نتواند روشهایی برای مقابله با اضطراب بجوید، مجبور می شود به زمان خردسالی برگردد. دنیای کودک کوچک است و اگر برایش مشکلی پیش بیاید؛ مثلا امتحانی را بد داده باشد و یا در ورزش یا کاری شکست خورده باشد، بدترین سناریو را می نویسد و دنیای خود را تیره و تار می کند. تحقیقات روانشناسان نشان میدهد از هر هشت کودک، یک نفر دچار اضطراب است.

علائم اضطراب و استرس در کودکان

موارد زیر میتواند نشان دهندۀ این باشد که فرزند شما مضطرب است. در این صورت شما بعنوان خانواده مهمترین نقش را در کمک به وی دارید و برای تسهیل این نقش میتوانید از جدیدترین نتائج تحقیقات علم روانشناسی و مشاوران روانشناس استفاده کنید تا علت اضطراب را در وجود کودک پیدا کنید تا زندگی بهتری داشته باشد. نکته ای که باید یک بار دیگر بر آن تاکید کنیم ضرورت تشخیص این اختلال است که هرچه زودتر صورت بگیرد درمان سهل تر خواهد بود.

استرس کودکان و اشتغال فکری به بدترین انتخاب
اگر برای این دسته از کودکان مشکلی پیش بیاید ایشان همیشه به بدترین گزینه فکر می کنند و به جای امید داشتن، ناامیدی همۀ وجودشان را فرا می گیرد.

بدغذایی نشانه بارز استرس کودک

عادتهای غذایی کودکان هم شبیه بزرگسالان به احساساتشان بستگی دارد. کودکان مضطرب ممکن است بطور ناگهانی از غذایی که همیشه دوست داشتند بیزار شوند و یا نسبت به وعده غذایی خود وسواس زیادی به خرج دهند؛ نیز تمایل دارند مخفیانه غذا بخورند، در این صورت می توانند خودشان انتخاب کنند و یا بطور دلخواه غذا بخورند.

ابتلا به مشکلات جسمی ناشی از استرس در کودکان

بیشتر کودکانی که اض%0px !important; color: rgb(51, 51, 153);">دعوا و خشونت بی دلیل نشانه استرس در کودکان است

کودکان مضطرب معمولا رفتاری خشن و عصبی دارند. ممکن است وسایل خود را شکسته و یا تکالیف خود را انجام نداده و کتاب¬های خود را پاره کنند، با دوستان و یا حتی بزرگترهای خود دعوا و درگیری فیزیکی داشته باشند. از جمله نشانه های اضطراب در این مورد این است که اگر از او بپرسیم چرا چنین رفتاری دارد قادر نیست دلیل مشخصی برای رفتارش بیاورد. این رفتار عصبی و خشن و بی دلیل هشداری است به والدین که فرزندشان دچار مشکل شده است.

کمال گرائی و استرس کودکان

بچه هایی که اضطراب و استرس دارند در این مواقع معمولا همه چیز را سیاه و سفید می بینند. دوست دارند همه چیز کامل باشد؛ تکالیف شان، کلاس هایی که شرکت می کنند و یا مرتب اتاق شان را تمیز میکنند. معمولا اضطراب باعث میشود از امتحان کردن چیزهای جدید منصرف شوند، چرا که می دانند وقتی برای بار اول انجامش می دهند نمی تواند درست و کامل باشد. خانواده باید سعی کند به فرزندش تفکرات مثبت را نشان دهد و او را تشویق به انجام کار تازه کند.
مشکل خوابیدن نشانه استرس کودکان است درست مثل بزرگ ترها بچه های مضطرب هم وقت خواب نمی توانند فکر خود را آرام کنند و نگرانی ها و اضطراب ها به سراغ شان می آید. خوابیدن یکی از بهترین زمان های زندگی است و فرزند شما که مضطرب است نمی تواند از بهترین ساعت زندگی خود استفاده کافی را ببرد. پس اگر فرزندتان مشکل خواب دارد ممکن است دچار اضطراب و استرس کودکی باشد.

اضطراب و استرس داشتن کودک نسبت به آینده

هیچ کس در مورد آینده خبر ندارد. همین ناشناخته بودن آینده برای یک عده هیجان انگیز است، اما برای کودکانی که دچار اضطراب هستند ممکن است به کابوس تبدیل شود؛ آن ها تصور می کنند تمام اتفاقاتی که در دنیا می افتد خارج از کنترل آن هاست. اگر اطرافیانشان تجربه های بدی داشتند، تصور می کنند همین تجربه های بد هم برای آن ها اتفاق می افتد؛ بنابراین از آینده می ترسند. این تجربه های بد ممکن است شامل گم شدن در فروشگاه، تصادف کردن و ... باشد. در این جور مواقع شما نمی توانید ضمانت کنید که همچین اتفاقی برای آن ها نمی افتد، بنابراین کارتان سخت می شود. فقط فضایی را ایجاد کنید که فرزندتان بتواند احساسش را با شما در میان بگذارد.
 

ترس از جدا شدن از والدین نشانه اضطراب و استرس کودکان است

وقتی والدین کودکان یکی دو ساله حتی برای چند ثانیه آن ها را ترک می کنند، شروع به جیغ زدن و گریه کردن می کنند. بچه هایی هم که مضطرب هستند دقیقا همین واکنش را دارند؛ آن ها از جدا شدن از والدین شان وحشت دارند.در واقع در کنار والدین بودن به آن ها حس امنیت میدهد. اما این واکنش می تواند به درس و فعالیت های زندگی شان ضربه بزند. در صورتی که چنین علائمی را در فرزندتان دیدید، به دنبال علت این اضطراب بگردید.
در پایان نکته ای که باید یک بار دیگر مورد تاکید قرار بگیرد این است که دانش مشاوره در روزگار ما توانسته دستاوردهای بزرگی در رفع مشکلات و اختلالات رفتاری داشته باشد. در موارد حاد و بحرانی میتوانید با مشاوران کودک و روانشناس هنر زندگی تماس بگیرید.

منبع: تشخیص و راههای کاهش استرس در کودکان

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : تشخیص ,راههای, کاهش, استرس ,کودکان,تشخیص و راهها, کاهش استرس در کودکان, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 143 تاريخ : دوشنبه 14 اسفند 1396 ساعت: 17:53

استرس در کودکان|تاثیر استرس بر مغز کودک
چنانچه کودک با استرس مداوم مواجه شود، مغزش برای همیشه آسیب می بیند. شاید دیدن این جمله برای شما شوکه کننده و یا غیر قابل باور باشد .از آنجاییکه افراد و گاها والدین دنیای کودک را دنیایی مملو از بازی و بیخیالی می بینند.در نکات تربیتی کودک توجه مشاور روانشناس به این مسئله که کودکان بر خلاف تصورات عموم که عوامل استرس زا را فقط در مسایل مالی،شغلی و... میدانند، بسیار پررنگ است.گاهی که به کودک خود برای درس خواندن استرس وارد می کنید بهتر است بدانید که درک و تاثیر استرس اگر بیشتر از اثر آن بر روی بزرگسالان نباشد قطعا کمتر نیز نخواهد بود.در مشاوره روانشناسی عواملی مانند از دست دادن عزیزان، طلاق ،سوء رفتارهای فیزیکی و روانی ،فقر و حتی گاهی ندیدن والدین در طول روز و ... را منشا استرس در کودک می دانند.شاید اشاره به این نکته که در علم روانشناسی بر آن بسیار تاکید می شود نیز خالی از لطف نباشد که تاثیر بسیاری از مسائل روحی و روانی در زندگی افراد در سنین کودکی به مراتب ماندگارتر و عمیق تر خواهد بود
تجربة استرس شدید در کودکی، نظیر فقر، غفلت و صدمه فیزیکی ممکن است بخشی از مغز را که مسئول یادگیری، حافظه و پردازش تنیدگی و هیجان است تغییر دهد. این تغییر ممکن است به نوبة خود تأثیری منفی بر رفتار، سلامتی، اشتغال و حتی انتخاب زوج و همسر بگذارد
واقعاً مشخص نیست چرا حوادث دو، سه و چهارسالگی اینقدر ماندگار است و تأثیری طولانی برجا می‌گذارد. در هر صورت، تنیدگی در اوایل زندگی، با افسردگی، اضطراب، بیماری قلبی، سرطان و عدم موفقیت تحصیلی و شغلی رابطه دارد
هزینه‌ای که چنین تجربه‌هایی بر جامعه می‌گذارد معلوم است، بنابراین، اگر مشخص نشود چه بخشی از مغز تحت‌تأثیر قرار گرفته است، نمی‌توانیم کاری را که باید انجام دهیم

استرس کودکان

تاثیر استرس بر روی مغز کودک


یک بررسی روی 128 کودک با میانگین سنی 12 سال انجام شد. البته، کودکانی بودند که با آنها سوءرفتار شده بود یا والدین آنها را نادیده‌گرفته یودند یا وضعیت اقتصادی اجتماعی ضعیفی داشتند
کودکان و مراقبان در یک مصاحبه عمیق شرکت کردند، نتیجه نشان داد مشکلات رفتاری و تنیدگی زندگی خیلی زیادی در بین آنها وجود داشت. پژوهشگران در تصویربرداری از مغز بچه‌ها بر هیپوکامپ و آمیگدال، بخشی از مغز که درگیر هیجان و پردازش تنیدگی است، تمرکز کردند. این تصاویر با بچه‌هایی که از خانواده‌های متوسط بدون سابقه رفتار تنبیهی و غفلت بودند مقایسه شد
پژوهشگران حجم این بخش‌های مغز را محاسبه کردند. نتایج محاسبات دستی نشان داد که هر دو ساختار در گروه اول خیلی کوچک بود، پژوهشگران معتقدند اندازه‌گیری نرم افزاری با خطا همراه است
این یافته نشان داد که بچه‌های آسیب‌دیده در هر سه موضوع بالا که طبیعتاً برایشان تنیدگی‌زا هم هست، آمیگدال کوچکتری از بچه‌های دیگر داشتند. بچه‌های فقیر و با تجربه سوءرفتار، حجم هیپوکامپ کوچکتری داشتند
با اینکه مشکلات رفتاری و افزایش همه روزة تنیدگی با کوچکی هیپوکامپ و آمیگدال مرتبط بودند، بررسی با نرم‌افزار چنین تأثیری را نشان نمی‌داد. نکته مهم این است که باید به هر نوع تجربه کودکی توجه خاصی داشت. همین تجربه‌ها است که هر کسی را شخصی می‌سازد که خواهد شد
این پژوهش تنها تغییرات نورولوژیکی را مورد توجه قرار داد، و نشان داد مغز ساختار حساسی است، و نمی‌توان به آن به‌عنوان یک توپ برخورد کرد
نکته: مغز ساختاری سرنوشت‌ساز است باید مراقب آن باشید.و برای محافظت از مغز فرزندتان،کودک را از استرس دور نگه دارید.
برای  مشاوره روانشناسی می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران هنر زندگی تماس بگیرید

منبع: استرس در کودکان|تاثیر استرس بر مغز کودک

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : استرس ,کودکان,استرس ,مغز کودک,استرس در کودکان,تاثیر استرس بر مغز کودک, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 163 تاريخ : دوشنبه 14 اسفند 1396 ساعت: 17:28

چرا باید کودک خود را تشویق کنید

 
چرا باید کودک خود را تشویق کنید.شاید پاسخهای بسیار متفاوتی به این پرسش وجود داشته باشد، اما اگر میخواهید بدانید براستی چرا باید کودک خود را تشویق کنید ،به شما پاسخ میدهیم .دقیقا به خاطر تمامی دلایلی که شما بر شمردید .بله درست است تمامی دلایلی که بر شمردید صحیح هستند .اما میتوان گفت اصلی ترین پاسخ به این پرسش که چرا باید کودکان خود را تشویق کنیم،یک نکته باشد . هدف اکثر ما پدران و مادران اینست که در زمانی که کودکانمان بالغ گردیدند بتوانیم روابط گرم و خوبی را با آنها بنا نهیم . اصولا این یکی از دلایلی می باشد که ذوجین اقدام به بدنیا آوردن فرزند و پروش کودک می کنند.پس بهتر است از این موضوع نیز آگاهی باشیم که تشویق کردن نقش بسیار به سزایی در ایجاد تصاویر ذهنی مثبت در کودک ایفا خواهد کرد ، این تصاویر ذهنی مثبت درآینده نقش پر رنگی در ایجاد روابط عاطفی مستحکم میان ما فرزندانمان خواهد داشت .این یکی از دلایلی ست که بخاطر آن می بایست کودک خود را تشویق کنیم.

 

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم

 


اینکه بدانیم چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم، بسیار حائز اهمیت است . برخی از والدین تشویق کردن کودک را با قربان صدقه رفتن او اشتباه میگیرند .تشویق کردن کودک در حقیقت به منزله تامین ویتامین مغز برای کودک است ، تشویق کردن کودک باعث میشود فرآیندهای ذهنی در مغز کودک با سرعت بیشتری انجام پذیرد ، کودکان باید دلیل تنبیه و یا تشویق خود را به وضوح بدانند ، مثلا اگر بگوئید چون غذایت را خوب خوردی اجازه داری شکلات بخوری، کودک معنی تشویق را درک نخواهد کرد. شما باید به او بگوئید چون غذایت را تمام کرده ای ،جایزه ات اینست که یک عدد شکلات نیز بخوری ، کودکان هنوز معنی واژه خوب و بد را نمی توانند درک کنند ،از نظر آنها هر چیز که شما بخواهید آنها انجام دهند خوب و هر چیز که شما دوست نداشته باشید آنها انجام دهند کار بد است. دانستن اینکه دقیقا بدانیم چگونه و در چه زمانی کودک را تشویق کنیم بسیار پر اهمیت است چرا که نحوه تشویق کردن و زمان تشویق برای آنها اهمیت دارد. تشویق کردن کودک باید همراه با ابراز نمودن احساسات باشد ،اگر در مقابل کار خوبی که فرزند تان انجام داده با لحنی بی تفاوت بگوئید آفرین !در واقع نه تنها او را تشویق نکرده اید بلکه حتی ممکن است موجبات دلسردی او را فراهم کنید .همچنین باید توجه داشته باشید که کودکان دوست دارند بلافاصله وقتی شما به خانه میروید برایتان موضوع را بازگو کرده و از طرف شما مورد تشویق قرار گیرند. گفتن کلماتی نظیر الان کار دارم و یا الان خسته هستم ،اثر تشویق شما را از میان بر خواهند داشت ، پس همواره توجه کردن به کودک را امری مهم به شمار بیاورید. علی الخصوص در زمان تشویق کردن. 

 

با چند روش سود مند برای آنکه کودک خود را تشویق کنیم آشنا شوید.

 

 

چگونه کودکان را تشویق کنیم

 

 

از چه راه هایی میتوانید کودک خود را تشویق کنید

 


آیا به ندرت کودک خود را تشویق کنیم چرا که این اواخر اوضاع مالی ما کمی نا بسامان است؟ البته کودکان دوست دارند که شما برای آنکه آنها را تشویق کنید برایشان اسباب بازی بخرید و یا آنها را به شهر بازی ببرید ، اما خوب هیچکس را نمی توانید پیدا کنید که اوضاع مالی اش همیشه خوب باشد از جمله خود شما . اگر این اواخر اوضاع مالی تان خیلی خوب پیش نرفته بهتر است بدانید از نظر کودکان تشویق ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. کودکان بیشتر به این حس احتیاج دارند که مورد توجه و اهمیت واقع شوند بخصوص از طرف والدین شان. اینکه کودک خود را به پارک ببرید تا از وسایل رایگان بازی در پارک لذت ببرد، چندان با اینکه برای او یک اسباب بازی گران قیمت بخرید تفاوتی ندارد .پس هر وقت که میتوانید او را تشویق کنید .برای اینکار تنها لازم است برای او خاطرات خوب بسازید ‌.کودکان علیرغم آنکه به نظر میرسد ساده هستند و ساده می اندیشند در حقیقت دارای ذهنی پیچیده میباشند .بیشتر علائق پایدار در زندگی در دوران کودکی شکل می گیرند و معمولا خاطرات بد و خوبی که کودکان برای خود ثبت می کنند تا پایان عمر و در بزرگسالی با آنها خواهد بود .همانطور که در مورد خود ما به همین صورت بود .خاطرات مربوط به تنبیه و تشویق میتوانند از جمله این تصاویر ذهنی مثبت باشند ، اما باید توجه داشته باشیم که تشویق های نابجا می توانند تبدیل به قربان صدقه رفتن شده و باعث نوعی نا خود آ گاهی در کودک گردند .لطفا این نکته را در نظر داشته باشید که کودک شما ثمره و میوه زندگی شماست و تنها دارایی شما در پایان زندگی خواهد بود .موسسه هنر زندگی با داشتن تیمی از کارشناسان و روانشناسان امر تعلیم و تربیت کودک آماده است یاری گر شما در پرورش میوه زندگی شما باشد. لطفاً برای پرورش دادن کودک خود ما را در کنارتان داشته باشید.

منبع: چرا باید کودک خود را تشویق کنید

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : چرا ,باید, کودک خود ,تشویق کنید,کودک خود را تشویق کنید , نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 135 تاريخ : دوشنبه 14 اسفند 1396 ساعت: 16:48

نکات مهم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان

آیا لازم است که ما نکات مهم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان را به آنها آموزش دهیم ‌. خوشبختانه امر تعلیم و تربیت در جامعه ما مفهومی بسیار عمل گرایانه دارد کودکان باید خوب درس بخوانند تا بتوانند در آینده در امر پیوستن به خیل عظیم جوانان تحصیل کرده و البته بیکار موفقیت پیدا کنند. به نظر نمیرسد آموختن مهارتهای زندگی چندان لازم و ضروری باشد مهارت هایی که در آینده به کمک آن بتوانند تشکیل خانواده داده و از صد مشکلات زندگی عبور کرد مهارت هایی که به کمک آن جوانان بتوانند برای خودشان و نیز جامعه ای که در آن زندگی میکنند مفید واقع شوند و باز خوشبختانه نتیجه این نوع از تعلیم و تربیت عمل گرایانه این شده است که ما اکنون موفق به پروش طیف وسیعی از جوانان تحصیل کرده شده ایم که پشت کتاب چرت زده اند و از تحصیلات خود تنها تسلیم شدن در برابر زندگی را آموخته اند بنابراین اگر شما نیز قصد دارید چنین جوانان ی را در آینده پرورش دهید نیاز به خواندن این مطلب ندارید اما اگر تصمیمی به جز این دارید لازم است نکات مهم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان را بیاموزید در اینجا میخواهیم شما را با یک روش بسیار موثر برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان آشنا کنیم.

با چند روش مرسوم برای افزایش مسئولیت پذیری کودکان آشنا شوید

قبل از هر چیز لازم است که به شما تبریک بگوییم شما به آن میزان از درایت مجهز هستید که روش عمل گرایانه مرسوم در تعلیم و تربیت را که احتمالا مختص به جامعه ما ست به کنار نهاده اید و تصمیم دارید مهارت های اصلی در زندگی را به فرزندان خود آموزش دهید اگر غیر از این بود اکنون شما در حال جستجوی نکات مهم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان نبودید و درست به این دلیل شما تبریک می گوییم چرا که شما پدر و یا مادر آگاهی هستید حتما قبل تر با طیف وسیعی از روشها پیشتر آشنا شده اید که همگی برای مسئولیت پذیر تربیت کردن کودکان به شما توصیه شده اند روش هایی مانند آنکه فرزندان در خانه به شما کمک کنند و یا شلوغ کاری های خودشان را خودشان جمع کنند و یا توصیه هایی از این دست . این ها روش های مرسوم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان هستند اما نکته ای که باید در اینجا مورد سوال قرار بگیرد این است که بیان کردن واضحات تا چه میزان میتواند جز نکات مهم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان به حساب آید.

افزایش مسئولیت پذیری کودکان یا بیان کردن امور بدیهی !!!

متاسفانه باید بگوئیم تربیت کودکانی مسئولیت پذیر کار راحتی نیست نه تنها کار راحتی نیست در واقع کار دشواری ست به نظر نمی رسد با مجبور کردن کودکان به تمیز کردن خانه و یا خرید کردن برای منزل بتوان در آینده موفق به تربیت کودکانی مسئولیت پذیر شد چنین توصیه هایی بیشتر جنبه اشاره کردن به امور بدیهی دارد البته بسیار خوب است کودکان بیاموزند در امور منزل به والدین خود کمک کنند . و نیز در امور مربوط به خرید منزل ما را یاری دهند این ها همه لازم هستند اما آیا کافی نیز هستند . به نظر نمی رسد رسیدن به امر تربیت کودکانی مسئولیت پذیر به این سادگی ها باشد احتمالا اگر این گونه بود اکنون باید تمامی جوانان که در گذشته ای نه چندان دور کودک بودند جوانانی مسئولیت پذیر میشدند حال آنکه چنین نیست اما چرا؟؟؟

افزایش مسئولیت پذیری در کودکان

نکات افزایش مسئولیت پذیری کودکان

شاید بهتر باشد جمله نکات مهم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان را با جمله نکته مهم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان عوض کنیم در این مورد تنها یک نکته وجود دارد که بسیار با اهمیت است. بهتر است بدانید پسران از سن سه سالگی شروع به الگو برداری از رفتار پدر و دختران از همین سن شروع به الگو برداری از رفتار مادر می نمایند این امر در خصوص مسائل تربیتی که به نوعی شامل خصوصیات رفتاری ما می شوند مصداق بارز تری دارد مسئولیت پذیری یک خصوصیت رفتاری ست امری قابل آموزش نیست البته این سخن به آن معنی نیست که آموزش در کسب این خصوصیت بوسیله کودکان مضر است بلکه منظور این است که دارای کارایی اندک ست امور اکتسابی در طول زمان کسب میگردند برای آنکه خصلتی اخلاقی مانند مسئولیت پذیری را به کودک خود آموزش بدهید بهترین معلم خود شما هستید در یاد گیری و الگو برداری از چنین خصائلی کودکان بسیار تیز حس هستند آنها این رفتارهای شما را حتی بدون آنکه خودتان متوجه شوید خواهند آموخت موسسه هنر زندگی آمادگی دارد یاری گر شما در آموختن مهارت های کلیدی زندگی به فرزندانتان باشد لطفاً با هنر زندگی تماس بگیرید 

منبع: نکات مهم برای افزایش مسئولیت پذیری در کودکان

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : نکات ,مهم ,افزایش ,مسئولیت پذیری ,کودکان, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 192 تاريخ : چهارشنبه 9 اسفند 1396 ساعت: 22:09

کودک حرف شنو | چگونه بچه ای حرف گوش کن داشته باشیم

کودک حرف شنو چگونه کودکی کیست؟آیا حرف حرف شنو بودن کوک به معنای کودک مطیع و رام است؟ امروزه مفهوم کودک حرف شنو با آنچه که ما در گذشته میشناختیم تفاوت بسیاری کرده است ، ابزارهای ارتباطی باعث گردیده اند کودکان به طور طبیعی دارای روحی سرکش و نا فرمانبردار شوند امری که شاید چندان مطابق میل والدین کودکان نباشد و آنها را دچار مشکلات فراوانی در خصوص تربیت فرزندانشان نماید .در این مقاله در نظر داریم به این موضوع بپردازیم که چرا داشتن کودکان حرف شنو اهمیت دارد و اینکه از دیدگاه مشاوره روانشناسی چگونه می توان کودک حرف شنو داشت؟ در نظر داشته باشید که وقتی درجه حرف گوش نکردن کودکان به حدی باشد که بیم آن برود کودک ناخواسته به خود صدمه وارد کند، بهتر است از یک مشاور روانشناس یاری بجوییم.

چگونه کودک حرف شنو داشته باشیم


ژان ژاک روسو در این خصوص رهنمودی دارد شاید این سخن در نگاه اول چندان خوشایند نباشد اما برای داشتن کودکانی حرف شنو میتوانیم آنها را در موقعیت هایی دشوار که ناشی از حرف گوش نکردنشان باشد قرار دهیم ، بعنوان مثال اگر بطور مرتب بخواهیم با کودکان خود در خصوص استفاده از لباس گرم به مشاجره بپردازیم در نهایت ممکن است نه تنها به مقصود خود نرسیم بلکه حالتی از لجبازی و سرکشی را در آنها تقویت کنیم حال آنکه اگر اجازه دهیم آنان با عواقب ناشی از حرف گوش نکردن روبرو شوند ممکن است در دراز مدت به نتایج بهتری دست پیدا کنیم .
اگر به کودک یاد آوری کنیم که درد و رنج اکنون خود در اثر بیماری سرماخوردگی ناشی از حرف گوش نکردن در چند روز قبل و نپوشیدن لباس مناسب است احتمال آنکه در مراتب بعدی کودک به درجات بالاتری از فرمانبرداری و حرف گوش کردن برسد بالاتر است .
 

چه موقع از روش فوق میتوانیم استفاده کنیم


البته آنچه ذکر شد تنها در مواردی صدق می کند که صدمات احتمالی کودک به خود و یا دیگر کودکان محدود و کنترل شده باشد ، در مواردی که نافرمانی کودک به میزانی باشد که بیم خطرات و آسیب های جدی وجود داشته باشد استفاده از خدمات مشاوره گریز ناپذیر است.

کودک حرف شنو | چگونه بچه ای حرف گوش کن داشته باشیم

لزوم تغییر در نگرش و دیدگاه ها


آنچه که توجه به آن برای والدین لازم و ضروری به نظر میرسد آنست که امروز دیگر انتظار داشتن کودک کاملا مطیع و فرمانبردار در حقیقت انتظاری نابجا ست ، علاوه بر اینکه این امر عملا امکان پذیر نیست اصرار بر انجام آن میتواند صدماتی جدی به روابط کودک و والدین درآینده وارد کند.
باید به خاطر داشته باشیم که خاطرات دوران کودکی جزئی مهم از خاطرات در کل دوران زندگی هر شخصی هستند ، خاطرات دوران کودکی قسمتی مهم از آن چیزی هستند که در آینده ضمیر ناخودآگاه کودک ما را می سازند.
بیگمان هیچکدام از ما دوست نداریم کودکانی فاقد اعتماد به نفس داشته باشیم اینگونه کودکان مشکلاتی جدی در خصوص ساختن زندگی و آینده خویش خواهند داشت. نوجوان و یا جوانی که ش با آنها را داشته باشد البته این احتمال هست که سر و صدای ناشی از بازی کودکان برای ما بزرگسالان ناخوشایند باشد بنابراین از کودک خود خواهیم خواست که سر و صدا نکند و همچون ما بزرگسالان بر روی مبل نشسته و در خصوص اقتصاد یا مسائل سیاسی به بحث و گفتگو بنشیند.
احتمالا زمانی که وی این درخواست ما را اجابت نمی کنند بسیار متعجب میشویم و آنرا به حساب این می گذاریم که کودک حرف شنو نداریم حتی شاید لازم بدانیم به یک مشاور روانشناس مراجعه کنیم
البته در خصوص مراجعه کردن به یک مشاور ما نیز با شما هم عقیده هستیم ولی در این مورد و یا مواردی مشابه این بیشتر باید در مورد بهبود و ارتقاء رفتار خودمان به مشاور مراجعه کنیم
برای صحبت با مشاور روانشناس به هنر زندگی سر بزنید

منبع: کودک حرف شنو | چگونه بچه ای حرف گوش کن داشته باشیم

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : کودک, حرف شنو ,چگونه ,بچه ای حرف گوش کن ,داشته باشیم, نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 150 تاريخ : چهارشنبه 9 اسفند 1396 ساعت: 18:56

درمان شکست عشقی بدون رنج کشیدن

روش درمان شکست عشقی با کمترین مشقت


درمان شکست عشقی امری ست که باید جدی شمرده شود اگر شکست عشقی را جدی نگیریم امکان دارد این امر منتهی به ایجاد نوعی بیماری عاطفی مزمن در وجود ما شود .هیچکدام از ما دوست نداریم که یک شکست عشقی را تجربه کنیم اما فراموش کردن شکست عشقی در واقع هنر زندگی ست ، هنری که به احتمال زیاد یادگیری اش برای همه ما ضروری خواهد بود . مشاوره روانشناسی ، آموزش های مربوط به رفتاردر زمان بحران ، متدهای مربوط به تغییر شخصیت و بسیاری دیگر از روشها وجود دارند که با به کار گرفتن آنها خواهیم توانست از انرژی احساسی درون خود در مقابل شکست احساسی محافظت کنیم.

آیا سپری شدن زمان راه درمان شکست عشقی ست؟


احتمالا گمان می کنید که با گذشت زمان شکست عشقی بهبود پیدا خواهد کرد. شاید این طرز فکر شما درست باشد اما اگر بخواهیم در درمان شکست عشقی تنها از عامل گذشت زمان بهره ببریم چیزی بسیار با ارزش را در وجودمان نابود کرده ایم . و آن انرژی احساسی درون ماست ، که نیرویی بسیار ارزشمند است. درمان شکست عشقی تنها با روش فراموشی و گذشت زمان انرژی ارزشمند احساسی ما را از بین میبرد و باعث میشود در روابط احساسی آینده خود نیز دچار مشکل شویم اگر نتوانیم یک رابطه عاطفی مناسب را در زندگی خود شکل دهیم بیگمان مشکلات روحی و روانی بسیاری خواهیم داشت .نظر به اهمیتی که مسایل عاطفی در سلامت روان ما دارند استفاده از مشاوره های روانشناسی در امر درمان مشکلات ناشی از شکست عاطفی ضروری به نظر میرسد.

نکته ای بسیار کلیدی در درمان شکست عشقی


اگر می خواهید دچار آسیب های دراز مدت روحی نشوید باید به یک سری از خصایل دست پیدا کنید بدون داشتن این خصوصیات درمان شکست عشقی برای تان دشوار خواهد بود نخستین نکته ای که باید بدانید و به کار ببندید توانایی بخشش است شما باید بیاموزید و انجام دهید. شما باید توانایی بخشیدن را داشته باشید. این بخشش تنها کلماتی که بر زبان جاری میشوند و یا از ذهن میگذرند نیست . این یک فرآیند عمیق عاطفی ست ، باید بتوانید با تمام وجود شریک عاطفی پیشین خود را ببخشید ، بخشش یک نکته بسیار کلیدی در درمان شکست عشقی بدون رنج کشیدن است اما چرا این امر تا به این اندازه اهمیت دارد. زیرا که با این بخشش قبل از هر چیز خود را به آرامش رسانده اید. ممکن است بگویید آخر چگونه؟ هرگز امکان ندارد بتوانم او را ببخشم ، پاسخ ما به شما اینست بدون بخشش هرگز به آرامش نخواهید رسید. 

مراحل چهارگانه ای که برای درمان شکست عشقی باید طی کنیم


برای رسیدن به درمان شکست عشقی باید از چهار مرحله روانشناختی عبور کنیم بدون عبور از این مراحل هرگز به درمان حقیقی یک شکست عشقی نمیرسیم این مراحل عبارتند از شوک ، انکار، باز آفرینی ، استقلال عاطفی. روزی بدون هیچ مقدمه قبلی شریک عاطفی شما به نزد شما می آید و اعلام میکند قصد دارد شما را ترک کند، درست است که این اواخر اوضاع رابطه اتان زیاد خوب پیش نمی رفت اما هرگز تصور نمی کردید چنین اتفاقی بیفتد. مرحله دوم انکار است در این زمان هر دو طرف رابطه چه آنکس که رابطه را ترک میکند و چه آنکس که ترک میشود سعی دارند حقیقت را کتمان کنند، آنان همچنان با یکدیگر تماس می گیرند و حتی ممکن است گاهی به اتفاق یکدیگر به رستوران بروند . پس از آن نوبت به مرحله باز آفرینی میرسید شما از کسی که مدتها دوستش داشتید جدا میشوید ، اکنون دریافتن معنی و مفهوم زندگی دچار مشکل هستید ، برنامه ای برای انجام ندارید ، روزی در کلاس موسیقی ثبت نام میکنید و روزی دیگر به باشگاه ورزشی میروید اگر بتوانید این مرحله را پست سر بگذارید وارد مرحله استقلال عاطفی میشوید.

تیپ های شخصیتی متفاوت و واکنش آنها به شکست عشقی


در اینجاست که باید گفت نقش مشاوره روانشناسی پررنگ میشود. چرا بعضی ها بی‌خیالانه به زندگی‌شان ادامه می‌دهند و بعضی ها تا پای مرگ هم جلو میروند؟ شما دوست دارید پس از یک شکست عشقی جز کدام دسته باشید؟ درست است که شما همین چند ماه یا چند سال پیش عاشق شده اید اما ذهنیت شما از عاطفه، محبت و دلبستگی سالها قبل شکل گرفته است؛ یعنی از اولین باری که مادر تان شما را در آغوش گرفت. کسانی که مادرشان را از دست داده‌اند، شکست های عشقی وحشتناک تری را تجربه میکنند. البته منظور ما در اینجا از دست دادن فیزیکی نیست .کسانی که به هر دلیلی، داشتن رابطه عاطفی و مادرانه با مادر خود را از دست می‌دهند، همیشه به دنبال یک مادر جایگزین میگردند. تصور کنید که دومین مادر تان هم به شما بیرحمی کند. معلوم است که شما این دنیا را جای وحشتناکی خواهید دید؛ جایی که به وجود آمده تا شما چیزهایی را از دست بدهید؛ البته این قضیه برای خانم‌ها در مورد پدر هم صادق است.بعضی‌ها هم هستند که دقیقا برعکس این هستند . آنها در خانواده‌ای بزرگ شده‌اند که هم از نظر عاطفی و هم از نظرهای دیگر، بیش از حد وابسته تربیت شده اند. کسانی که در این محیط ها بزرگ شده‌اند هم، سخت می‌توانند «نه» را قبول کنند بنا براین با توجه به شرایطی که شما در آن تربیت شده اید میتوانید عکس العمل های متفاوتی از خود بروز دهید غیر از این موضوع بسته به آنکه در چه موقعیتی قرار دارید واکنش‌ هایش متفاوت نسبت به شکست عشقی خواهید داشت. کسی که در سایر امور زندگی فرد موفقی ست احتمالا کمتر از شکست عشقی ضربه میخورد .البته این یک اصل کلی نیست برای آنکه بتوانید مراحل چهارگانه شکست عشقی را پشت سر بگذارید و با کمترین آسیب به انرژی احساسی خود دوباره استقلال عاطفی تان را بدست بیاورید بهتر است خود را از مشاوره کارشناسان روانشناسی که در مسائل عاطفی تخصص دارند بهره مند کنید موسسه هنر زندگی آماده است شما را در این امر یاری کند پس اگر دچار مشکل شده اید و روزهای سختی را سپری میکنید لطفا با ما تماس بگیرید.

منبع: درمان شکست عشقی بدون رنج کشیدن

روانشناسی...
ما را در سایت روانشناسی دنبال می کنید

برچسب : درمان ,شکست, عشقی ,بدون رنج , نویسنده : پوریا honareh-zendegi بازدید : 145 تاريخ : چهارشنبه 9 اسفند 1396 ساعت: 18:28